i Sök

Elektroniska sjökort

Senaste inlägg 2011-11-28, 12:30 av mariekeIII. 5 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2008-12-04, 17:10 904

Lundtose är inte online. Senast aktiv: 2012-02-05, 22:09Lundtose

OSK Member

Elektroniska sjökort

Är det någon som har tips och sympunkter kring sjökort och SW till detta?

Vad skall man undvika och varför?

Hur kommer man billigast undan?

Risk vid scanning, Hur ser ni på risken att korten har scannats in med felaktig position?  

Är det någon som bara seglar med elektroniska kort?  

Torbjörn

Livet är toppen!
  •  2008-12-05, 9:41 905Svara till904

vagabond är inte online. Senast aktiv: 28 jan, 2012, 19:38vagabond

Avseglare_2009 OSK Member

Sv: Elektroniska sjökort

Hej Torbjörn,

om du vill scanna sjökort själv är SeaClear www.sping.com det billigaste alternativet eftersom det är gratis. Enligt "dom som vet" på t.ex Sjöfartsverket, lär SeaClear ha en marknadsandel på nästan 40% av plotterprogrammen för PC i Sverige. Man kan tillochmed hitta det på lotsbåtarna (även om det inte är sanktionerat).

Jag har själv använt det i mer än 10 år och har scannat kort själv och är mycket nöjd då SeaClear är så användarvänligt.

Att scanna själv är inget stort problem, men man måste vara noggrann med att ange long/lat och chart datum correkt. Det största problemet brukar vara att hitta en tillräckligt stor scanner. Man kan givetvis scanna ett sjökort bit för bit i tex A4-format, men då är det ett jobb att pussla samman inscanningarna till ett helt kort och man behöver ett bra bildbehandlingsprogram, tex Photoshop eller liknande. Men har man inte ett sådant så blir det dyrt att köpa ett sådant för bara det här ändamålet.
    Å andra sidan finns det många som har kort och som är villiga att dela med sig (men då handlar det förståss om piratkopiering!).

Hälsningar

Bengt 

Segla och hav det sjönare!
  •  2008-12-06, 13:57 906Svara till905

Lundtose är inte online. Senast aktiv: 2012-02-05, 22:09Lundtose

OSK Member

Hej Bengt,

Har du något tips var man hittar en scanner som tar översiktskort?

Torbjörn

Livet är toppen!
  •  2008-12-09, 8:57 920Svara till906

Jörgen är inte online. Senast aktiv: 2012-02-08, 18:29Jörgen

Oceanseglardagarna OSK Member

Om det gäller översiktskort så räcker det väl med att scanna eller kopiera dem i A3 eller A4 format. Skalan är ju sådan att du kan segla på ett översiktskort i A4 format i minst ett dygn.
    S/Y Gantika
    Callsign SCHU
    Ham SMØXHU
    Mail gantika@hotmail.com
  •  2009-08-20, 21:11 1332Svara till904

tkanerva är inte online. Senast aktiv: 2011-02-20, 16:15tkanerva

Hej, jag tror att jag är en av dem som bara seglar med elektroniska kort. Den här gången när vi seglade från Uleåborg till Raumo hade jag egentligen papperkort bara för Bottenviken och det flesta områden måste vi navigera med elektroniska kort. Både mjukvaro på PC och kartor från Finska Lantmäteriverket som visar alla remmare, leden och så vidare. De här kartor opererar jag med en Nokia N800 internet tablet och Maemo Mapper mjukvaro. Fungerar jäkligt bra.

Man kan scanna sina papperkartor men det finns också andra alternativ: köp bra vektorkartor (ENC format) och skriv ut översiktskartor på papper. Med vektorkartor är det möjligt att välja vilken zoom som helst innan att förlora en remmare. Med bitmapkartor (som BSB eller ARCS) kan man ju inte göra det.

Jag har också en fråga för andra på forumen: vilken är det billigaste sättet att  ha ordentliga sjökartor om världens oceaner? Jag vill segla till Spanien men förstås behöver jag bra kartor. Jag har tittat på två alternativ: British Admiralty ARCS charts och Stavanger / PRIMAR ENC charts. Den första är bara bitmap (som en scannad sjökort) men de här PRIMAR sjökartor är helt vektoriserade. Det ser ut som man kan köpa en folio av 10 blad ARCS charts för 80 GBP men jag värkligen förstår inte hur man kan beställa de här PRIMAR kartor. Sin webbsida på www.primar.no har inte mycket information, tyvärr.

topi

•  2011-11-28, 12:30 2380Svara till1332

mariekeIII är inte online. Senast aktiv: 2011-12-17, 19:39mariekeIII

Jag har en plotter Raymarine C120 och jag köper navionics kort (gold) som har visat sig bra. Har stämt mycket bra  under de år vi varit ute och jag har bara översiktkort som back up.

C maps (93) som täcker hela jorden finns att ladda ned på nätet och funkar med de flesta datornavigationsprogram. Opencpn är ett gratis program att ladda ned på nätet både för pc och Mac och är ett projekt typ Firefox.

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems