i Sök

Ultimata båtdatorn?

Senaste inlägg 2011-05-19, 12:37 av madde2. 4 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2009-01-22, 15:54 979

martinj är inte online. Senast aktiv: 2009-01-22, 15:54martinj

Idea [I] Ultimata båtdatorn?

Hej!

Vi är ett par ingenjörsstudenter som håller på att utveckla en dator särskilt anpassad för navigation och kommunikation till sjöss. I första hand är det för vår egen användning, men vi funderar även på att tillverka en mindre serie till eventuella andra intresserade av en liknande produkt. Det skulle vara roligt att komma i kontakt med några av er som använder båten för långsegling, eller som har erfarenhet av att använda dator ombord. Vilka funktioner man behöver i en båtdator, typiska användningsområden och mjukvaror och vanliga problem vore intressant att diskutera!

Konstruktionen vi arbetar med ser idag ut som följer:
    • Vattentät (IP-klassad), vibrations- och stöttålig
    • Låg strömförbrukning, under 0.5 A vid 12 volt
    • Inbyggda anslutningar (NMEA) för sammankoppling med navigationsutrustning ombord
    • Konstruerad för minimal störning av radiomottagare
    • I övrigt prestanda i stil med en vanlig "kontorsdator"

Om någon är intresserad av att diskutera eller av mer information om vårt projekt, eller kan tipsa om mer information om användning av dator som ett hjälpmedel till sjöss, skicka gärna ett e-mail till marjenQlector.kth.se (byt ut Q mot snabel-a)!

Martin
    Taggad med: ,
  •  2009-03-04, 22:52 1073Svara till979

nemoofsweden är inte online. Senast aktiv: 2011-10-09, 6:18nemoofsweden

OSK Member

Sv: Ultimata båtdatorn?

Här har ni en testrigg grabbar som kommer hålla sig i närheten ett tag (Sverige/Norge) men ändå seglas aktivt året runt. Jag mailar!

Nemo of Sweden . com
  •  2009-08-20, 21:30 1333Svara till979

tkanerva är inte online. Senast aktiv: 2011-02-20, 16:15tkanerva

Jag vet inte om du menar en dator som fixad eller en bärbara dator? För mig, den ultimata båtdatorn just nu är en Macbook. Jag köpte den här bärbaran i maj bara för navigering. I normalt användning (svåra ljusförhållanden) den behöver 0.9 A (12 V) men när det blir mörkt kan man använda den lågaste nivån på ljuset och komma med bara 0.6 A som jag tycker är det viktigaste punkt här. Jag har också använt en IBM Thinkpad för navigering, men det behövde mer än 2.5 A ström så det är inte optimalt för små båtar (och batterier). Några använder Windows på Macbook men jag tycker att OSX har den bästa powersavings-funktionaliteten. Det finns två bra alternativ för att navigera för OSX: PassagePlus för ARCS-rasterkartor (www.windvector.com) och MacENC för ENC-vektorkartor (www.gpsnavx.com).

För mig, strömförbrukningen är prioriteten, för jag har bara 3 batterier i min båt. Därför har jag börjat att titta på BeagleBoard (www.beagleboard.org) för att kunna köra en dator med bara 0.1 A (utan bildskärm, men hmm...) men förstås måste vi vänta på någon ordentlig navigeringsmjukvara för Linux först.

topi

Taggad med: ,
  •  2011-01-20, 22:10 2051Svara till1333

Sulamit2 är inte online. Senast aktiv: 2012-01-17, 16:56Sulamit2

Oceanseglardagarna OSK Member

Hej,

läste om att du har erfarenhet av programvaror som är kompatibla med MacOS och finns att köpa via www.windvector.com och www.gpsnavx.com

Skulle du kunna informera mig mera ingående hur de fungerar? Behöver man båda två eller...? Jag har en del kunskaper när det gäller MaxSea och därför blir följaktligen nästa fråga om upplägget är ungefär detsamma?

Tove/Sulamit2

•  2011-05-19, 12:37 2164Svara till979

madde2 är inte online. Senast aktiv: 2012-01-27, 11:26madde2

OSK Member

skulle vara intressant med iPAD .... men med någon form av converter/interface box för annan utrustning NMEA etc.. Finns jo en del kartor etc för MAC redan nu samt vattentät hållare... men vill jo även har radar overlay , vind etc ...

Någon ideer eller erfarenheter?

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems