i Sök

Stadgarna

Senaste inlägg 2009-11-05, 12:09 av Brilliant. 12 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2009-03-08, 20:07 1081

chrbre är inte online. Senast aktiv: 2012-02-07, 18:29chrbre

OSK Member

Stadgarna

Angående det nya stadgeförslaget så låt oss få ett godkännande av det förslaget, vid nästkommande årsmöte.

Vad man med demokratins spelregler kan göra är att begära en ändring i de då antagna stadgarna som till exempel § 11 som handlar om vem som har rösträtt på årsmötet.

Jag håller helt med Anders Rapp på Arctic Fox när han påpekar att han känner sig "lätt frustrerad"när vi som ligger ute och seglar har blivit fråntagna vår möjlighet att göra vår röst hörd.

Om detta måste de som har åsikter, säga sin mening gärna här på detta forum, en diskussion är helt nödvändig!!

Med bästa seglarhälsningar  Christer Brehmer

•  2009-03-08, 21:24 1082Svara till1081

afsailing är inte online. Senast aktiv: 2012-02-07, 19:56afsailing

Sv: Stadgarna

Väl rutet, Christer!

Vi som gör det vi ska göra måste också ha en röst i klubben.

Anders

s/y Arctic Fox
    Callsign SLIC
    HAM: SM0WTS
    http://www.arctic-fox.nu
    mailto:kapten@arctic-fox.nu
  •  2009-03-09, 14:51 1084Svara till1081

Aguila är inte online. Senast aktiv: on, 04 jan 2012, 18:56Aguila

OSK Member

Det känns bra att du tar tag i frågan med stadgarna och då särskilt rösträtten för oss som inte kan närvara vid årsmötet och göra vår röst hörd.

Det vore intressant att från styrelsen höra  motivet till att rösträtt endast får utövas av på medelmsmöte närvarande medlemmar.

De som följt med om SXK och deras problem vid senaste årsmötet och läst Professor Carl Hemströms uttalande om demokrati torde inse att vi med nya stadgar går ifrån demokratins väg.

Vad är det för fördel mede att inte alla får ha rösträtt?

Seglarhälsningar från ett soligt Tarragona

Kjell Carlsson

•  2009-03-12, 17:01 1090Svara till1084

Brilliant är inte online. Senast aktiv: 2011-10-02, 11:28Brilliant

OSK Member

Visst skulle det vara bra om alla medlemmar kunde vara med på ett årmöte

För närvarande så har styrelsen beslutsmonopol då styrelsen är föreninges

högsta beslutande myndighet, att vänta med beslut till nästa årsmöte är onödigt

då styrelsen ändå bestämmer vad som skall gälla. Till årsmötet 07 hade jag utarbetat ett så

gott som komplett förslag till ändrade och nya stadgar,.det gillade inte ordf trots att han bett mig att göra det men nyttan av att vara på ett årsmöte är inte alltid så

givande om ordf. ber dig under debatt om ett ämne uppmanar dig att "hålla tyst så tar jag

hand om mötet så att vi kan sätta oss och äta" en sån kränkning kan du bli usatt för på

Osk.s årsmöten med Lefvendahl som ordförande så kommer det in ändrigsförslag nu

så kan styrelse kasta dem i pappeskorgen utan gör något fel och dett kallar han demokrati. Bengt Berkkren

.

•  2009-06-01, 22:45 1238Svara till1081

OSK Member

Hej Christer, om du kollar stagarna skall du se att de kan ändras

av två på varandra följande årsmöten med två månaders mellanrum,

så det går inte att vidta förändringar ännu på lång tid, men det beror ju

på styrelsen som nu har beslutsmonopol,och vad de vill göra för att

få anständiga stadgar enl svensk praxis. Försök få svar för mig svarar de

inte. Bengt Berggren Brilliant.

•  2009-09-23, 16:26 1422Svara till1081

Aguila är inte online. Senast aktiv: on, 04 jan 2012, 18:56Aguila

OSK Member

Dags för Årsmöte och antagande av de nya omstridda stadgarna.

På Årsmötet 2008 lade styrelsen fram ett förslag med nya stadgar vilka orsakade en del debatt under stämman. Jag hade, tillsammans med andra, delgett styrelsen synpunkter på stadgarna och tillställt styrelsen dessa vilka också delgavs stämman. Under den diskussion om de olika paragraferna och de ändringsförslag som låg hade mötesordförande Christer Bremer inte helt lätt jobb att hålla ihop det hela men skötte det på ett mycket förtjänstfullt sätt. När väl diskussionen om paragraf § 11 och Rösträtten diskuterades hade mötestiden dragit iväg så att mötet låg långt efter schemat. Synpunkterna ventilerades om rösträtt enbart skulle få utövas av närvarande medlem och inte även genom ombud. En synpunkt som en just avgående styrelsemedlem framförde var ”vill man rösta får man väl masa sig hit”.

Med dessa ord avslutades diskussionen om medlem som inte kan vara närvarande ska få göra sin röst hörd genom ombud och styrelsens förslag att ombudsröstning inte är tillåtet gick igenom.

I föreningar av ”lokal” geografisk karaktär är det inte ovanligt att rösträtt inte kan genomföras genom ombud. OSK är dock inte en lokal geografisk förening utan medlemmarna finns spridda på vitt skilda orter med svårigheter att fysiskt närvara på samma plats. Det innebär inte att medlemmarna i OSK inte har intresse av föreningens angelägenheter som beslutas på ett årsmöte.

Jag har tidigare i Forumet bett styrelsen motivera varför inte röstning genom ombud skall få ske men styrelsen har inte svarat på detta. Eftersom det nya stadgeförslaget kommer från styrelsen tycker jag nog att en fråga om motivet till viss skrivning i stadgarna borde besvaras. I samband med stadgeändringen är det brukligt att förslagsställaren motiverar sitt förslag och nu föreligger det en fråga om en paragraf som borde få sitt förslag motiverat.

Att genomföra ändringsförslag är en omfattande apparat och måste drivas av någon som vet med sig att ett antal medlemmar sympatiserar med detta vilket inte är helt lätt varför frågan om Rösträtt genom ombud eller ej borde vara slutbehandlad innan höstens stämma skall säga sitt om de föreslagna stadgarna skall antagas.

Det vore intressant att få höra övriga medlemmars synpunkter på detta, särskilt då de som inte kan ”masa sig till Årsmötet” och fysiskt delta.

Så sätt gärna fart på debatten.

Kjell Carlsson

•  2009-09-24, 17:35 1423Svara till1081

pinta är inte online. Senast aktiv: 2012-01-23, 19:53pinta

Avseglare_2009 OSK Member

Att det blev som det blev på senaste årsmötet upplever jag berodde på tidsnöd och hungriga medlemmar.

Personligen har jag fullt förtroende för dom som är hemma och röstar.

Självklart skall alla ha möjlighet att göra sin röst hörd så visst bör vi rätta till det. Det är ju dom som är ute som är fundamentet för klubben och kan bidra med sina erfarenheter.

Stadgeändringar i övrigt var helt ok så kan vi få den här korrigeringen så tycker jag att det är utmärkt.

Ulla & Lennart på Pinta i Rotterdam

•  2009-10-04, 22:16 1442Svara till1422

OSK Member

Hej Kjell om styrelsen följer de befintliga stadgarna så kan vi inte besluta om dessa.

Enl paragraf 8 . stadgeändring kan ske då två på varandra följande årsmöteen med två månaders intervall beslutat om detta.

Det betyder att två månader efter det kommande årsmötet skall det hållas ett nytt

årmöte för att besluta om stadgarna, jag har inte sett någon kallelse till det mötet.

Bengt Berggren Brilliant.

•  2009-10-11, 20:42 1455Svara till1442

vagabond är inte online. Senast aktiv: 28 jan, 2012, 19:38vagabond

Avseglare_2009 OSK Member

Jag har fått uppfattningen att OSK's ändamål är att uppmuntra till långsegling. Då blir det väl ganska absurt att medlemmar som tagit detta ad notam och är ute på långsegling inte ska få vara med och rösta. Just genom det geografiska avståndet är det väl önskvärt att vi aktiverer även de som inte har möjlighet att närvara vid årsmötet, tex pga långsegling. Röstning genom ombud är inget ovanligt, och borde väl kunna fungera även i OSK. Om man inte får rösta när man ägnar sig åt det som föreningen propagerar för, utan blir medlem utan rättigheter, så kan man ju undra varför man ska vara medlem i OSK när man är ute på långsegling.
    Hälsningar
    Bengt

Segla och hav det sjönare!
  •  2009-10-11, 21:58 1456Svara till1455

micke är inte online. Senast aktiv: 25 jan 2012, 17:53micke

Oceanseglardagarna OSK Member

Motion redan skriven till årmötet

Det kommer en motion om en stadgeändring från styrelsen om just detta. Så håll ut till den 6 november.

Motionen (såväl som de andra) kommer på webbsidan inför mötet.

"Old sailors never die - they just get a little dinghy"
  •  2009-10-12, 23:52 1460Svara till1456

OSK Member

Sv: Motion redan skriven till årmötet

Hej Micke det är ju bra att motionerna kommer ut på dessa sidor så snart som möjligt så att medlemmarna

kan ta ställning till insända förslag innan de kommer till våra två årsmöten, Enligt våra stadgar så skall

ändring av stadgar beslutas på två på varandra årsmöten med två månaders intervall.

Detta betyder att vi skall ha ett extra årsmöte för att fatta beslut om stadgefrågor så det kan vara

dags att kalla till möte den 2010 01 06.

Bengt Berggren

Brilliant.

•  2009-10-20, 20:03 1485Svara till1456

OSK Member

Hej Micke, varför publicerar du inte de förslag som kommit in ang stadgarna ,,det stadgeförslag som antogs

vid förra årsmötet borde ha funnits på dessa sidor hela året. Det krävs inte att styrelsen har tagit ställning

till förslagen utan det är bara att publicera så att inte någon känner sig överraskad om jag delar ut mitt förslag.

Efter årsmötet,2007  det blev ett väldigt mailande om det inom styr. Nu är det styrelsen som har skyldighet att

publicera alla förslag med eller utan styrelsens gillande. låt medlemmarna bestämma vad som skall gälla

Det är det som kallas demokrati i föreningar av vårat slag.

Bengt Berggren. Brilliant. Medlem sedan 1991.

•  2009-11-05, 12:09 1505Svara till1460

OSK Member

Hej Micke, jag har följande synpunkter på styrelsens stadgeförslg, §  1 Kostnaden går inte att överblicka vad gäller

tidning och Webbplats, de tar 2 år att ändra, beslut på varje årsmöte.§ 2 Ordförande skall ALLTID vidimera räkningar

och andra kostnader. §6 Styr.skall bestå av 5.7.9 udda tal, enl förslag får ordf för stor makt, vid 7 ledamöter skall 5 vara

närvarande för beslut enl. § 12, 15. om 6 ledamöter väljs så skall alla vara närvarande vid besluten § 12 ordförande skall

inte ha utslagsröst, lottning dög i sveriges riksdag 1973 då vi hade 350  riksdagsmän. §15 Det är årsmötet som skall ute-

sluta medlemmar, eventuellt att vi tillsatt en kommite på tre personer utaför styrelsen för att utreda. §9 Vid årsmötaet bör

väljas förutom ordf .sekreterare och kassör då nominering av dessa kan ske på åtsmötet från medlemmarna i övrigt

förordar jag mim motion från 2007 som inte går att skriva ut då den lagts in så klantigt särskilt  pargrafen om val av

styr mm.mm.   Då styrelsens förslag är så undermåligt, måste årsmötet återremittera förslaget för bearbetning av ett

proffs på området, eller ta till sig riksidrottsförbundets stadgar i tillämpliga delar. Då beslut inte kan fattas om att fastställa

stadgarna förrän den 6 jan 2010 så kan allt vänta i 1 år då det går att slippa ha extra årsmöte den 6 jan med lite bättere

planering från styrelsen. Undertecknad yrkar på avslag till styrelsen förslag av ovannämda skäl samt förordar mitt

förslag som är demokratiskt.  Hälsningar Bengt Berggren      Brilliant Medlem sen 1991.

ordf

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems