Trueheading fungerar med säkerhet bra ombord. Det gäller bara att se till den totala integreringen av allt ombord.
Kanske ser det ut så här ombord, som hos mig på Aquila.
En plotter C70 i sittbrunnen jobbar mot en PC nere vid kartbordet via NMEA. Seatalk länken sammankopplar alla instrument ombord inklusive en Raymarine aktiv GPS125, och i C70:an finns en brygga mellan Seatalk och NMEA. Positionen går via NMEA även till VHF:n för en säker DSC vid ett ev Mayday. NMEA kan bara ha en pratare och en lyssnare rent kopplingstekniskt.
AIS Trueheading mfl jobbar med NMEA 38400 inte 4800 baud som många "gamla" prylar.
För att få ihop lösningen totalt så krävs en converter som kan ta in och packa alla NMEA källor till ett telegram som sen går ut via såväl 38400 som 4800 baud till de olika användarna.
Jodå sådana burkar finns på marknaden och kostar några tusen.
Totalpriset innan AIS finns ombord fungerande med denna lösning blev för mig c:a 15000,- , därför gick jag en annan väg. En bidragande orsak var även att någon säljare av transpondrar berättade om att klass B-transpondrar är nedprioirterade och endast för sända i mån av plats, klass A är tilldelade en säker plats, vidare att det går att filtrera bort alla fritidsbåtar på de stora.
Den "snik"variant som jag valt är att använda ordinarie VHF IC505 alt kortvågsradion IC706, som redan finns, för anslutning till PCn där en utvärdering sker i billig mjukvara. Nackdelen är att den radio jag använder måste bevaka en av kanalerna för AIS,samtidigt kan VHF bevaka kanal 16 ändå, det fungerar. Ytterligare en nackdel är att jag nu är beroende av en PC idrift när jag vil lbevaka AIS.
Med denna lösning klarade jag mig runt 1000,- jämt och fick ut info även som lager i C70 plottern. lösningen är provkörd med framgång.
Jan-Olof
http://www.aquilasailing.se/
www.aquilasailing.se