i Sök

AIS (Automatic Identification System)

Senaste inlägg 2009-11-12, 7:38 av Jan-Olof. 5 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2007-10-02, 14:47 238

Lundtose är inte online. Senast aktiv: 2012-02-05, 22:09Lundtose

OSK Member

AIS (Automatic Identification System)

Under en mycket givande klubbträff den 1 Oktober där diskussion fördes kring samverkan mellan stort och litet fartyg fördes var bland annat AIS uppe på tapeten. Min tolkning var att man på yrkes fartygen kollade radarn och AIS en regelbundet vilket gör att det kan finnas skäl att titta närmare på detta.

Tänkte därför bistå med en länk där man dels kan se hur det ser ut i praktiken men även läsa på lite mer i ämnet.

http://www.goranpettersson.se/

När jag tittade på kostnader för att installera en AIS mottagare (Klass B) hittade jag enheter för ca 2.500 Sek och var jag förstår kan man få tag i AIS sändare för ca 8.000 till 10.000 Sek.

Torbjörn

Livet är toppen!
    Taggad med:
  •  2007-10-02, 16:00 239Svara till238

Lundtose är inte online. Senast aktiv: 2012-02-05, 22:09Lundtose

OSK Member

Sv: AIS (Automatic Identification System)

Hittade en intressant diskussion kring ämnet på Bavariaklubbens hemsida.

Kommentaren nedan är skriven av en OSK medlem.

(Kjell, jag hoppas att det är OK att jag klistrar ut din kommentar i ämnet som klargör att AIS fungerar)

Vill ni läsa alla inlägg i temat finner ni dem på länken http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=13329

Sv: AIS Installerad... Kul!Överst på sidan
    2007-07-17 22:18 - Kjell L Carlsson Skicka meddelande till Kjell L CarlssonSvara

Ligger nu i Cherbourg i Frankrike och går till Alderney imorgon. har en TrueHeading klass´B-transponder som jag kör i dator med SeaClear och har skannade kort till Gibraltar i 100.000-del. Har haft mycket nytta av AIS-en och tycker att fartygen tar hänsyn nu och väjer mot tidigare då det var alltid vi som fick gira. Vi vill dock aldrig komma närmare än 0,3 Nm av fartyg. I leder in mot hamnar är det bara ta det lugnt och i god tid visa att man ändrar kurs så slipper man höra 5 signaler från fartygen. När jag är på vatten med begränsat antal fartyg kör jag tyst, dvs. jag syns inte. Det är onödigt att myndigheterna alltid vet var man är.
    Kjell LC

http://www.bonetweb.com/aguila

Torbjörn

Livet är toppen!
    Taggad med:
  •  2008-04-07, 19:44 496Svara till238

Robert är inte online. Senast aktiv: 2010-06-08, 9:06Robert

Oceanseglardagarna OSK Member

Hittade lite roliga länkar att följa AIS båtar på.

UK: http://www.aisliverpool.co.uk/index.php?map=uk
    Southampton: http://www.ais-live.co.uk/AIS%20Live/aissolent.html
    Europe: http://www.seereisenportal.de/rubriken/sonstiges/ais-schiffstracking-live.html  

So Long, and Thanks for All the Fish
    Taggad med:
  •  2008-04-08, 8:52 498Svara till238

Jan-Olof är inte online. Senast aktiv: 2012-01-20, 18:46Jan-Olof

OSK Member

Trueheading fungerar med säkerhet bra ombord. Det gäller bara att se till den totala integreringen av allt ombord.

Kanske ser det ut så här ombord, som hos mig på Aquila.
    En plotter C70 i sittbrunnen jobbar mot en PC nere vid kartbordet via NMEA. Seatalk länken sammankopplar alla instrument ombord inklusive en Raymarine aktiv GPS125, och i C70:an finns en brygga mellan Seatalk och NMEA. Positionen går via NMEA även  till VHF:n för en säker DSC vid ett ev Mayday. NMEA kan bara ha en pratare och en lyssnare rent kopplingstekniskt.
    AIS Trueheading mfl jobbar med NMEA 38400 inte 4800 baud som många "gamla" prylar.

För att få ihop lösningen totalt så krävs en converter som kan ta in och packa alla NMEA källor till ett telegram som sen går ut via såväl 38400 som 4800 baud till de olika användarna.
    Jodå sådana burkar finns på marknaden och kostar några tusen.

Totalpriset innan AIS finns ombord fungerande med denna lösning blev för mig c:a 15000,- , därför gick jag en annan väg. En bidragande orsak var även att någon säljare av transpondrar berättade om att klass B-transpondrar är nedprioirterade och endast för sända i mån av plats, klass A är tilldelade en säker plats, vidare att det går att filtrera bort alla fritidsbåtar på de stora.

Den "snik"variant som jag valt är att använda ordinarie VHF IC505 alt kortvågsradion IC706, som redan finns, för anslutning till PCn där en utvärdering sker i billig mjukvara. Nackdelen är att den radio jag använder måste bevaka en av kanalerna för AIS,samtidigt kan VHF bevaka kanal 16 ändå, det fungerar. Ytterligare en nackdel är att jag nu är beroende av en PC idrift när jag vil lbevaka AIS.

Med denna lösning klarade jag mig runt 1000,- jämt och fick ut info även som lager i C70 plottern. lösningen är provkörd med framgång.

Jan-Olof
    http://www.aquilasailing.se/

www.aquilasailing.se
    Taggad med: ,
  •  2008-04-09, 10:26 500Svara till498

micke är inte online. Senast aktiv: 25 jan 2012, 17:53micke

Oceanseglardagarna OSK Member

Sv: AIS + ATIS

Jan-Olof

Det kan ju vara en utmärkt lösning om man i alla fall har både på vhf:en + datorn som plotter i trafikerade kustvatten! Vad hette programvaran?

En annan fråga - är det någon som har koll på ATIS; för att få använda VHF:en på Europas kanaler?

ATIS står för Automatic Transmitter Identification System och är en obligatorisk kodning (10 siffror) och inte att förväxla med MMSI-numret. Man kan eventuellt få ett sådant ATIS-nummer gratis från Tyskland och Bundesnetzagentur für Elektrizität, Gas, Telekommunikation, Post und Eisenbahn (Sachsenstrasse 12-14, D-200 97 Hamburg).

Det finns mycket lite info på webben och möjligen spelar ATIS inte så stor roll ...

"ATIS (Automatic Transmitter Identification System) is standard fitted for use in European inland waterways. It automatically transmits the ID number when a communication is over or every 5 min while in communication."

"Old sailors never die - they just get a little dinghy"
  •  2009-11-12, 7:38 1515Svara till500

Jan-Olof är inte online. Senast aktiv: 2012-01-20, 18:46Jan-Olof

OSK Member

AIS erfarenheter

Då jag utlåtit mig tidigare om AIS ombord så ville jag delge mina seanste satsningar, som lite avviker från vad jag sagt tidigare.

På Skottland-turen 2008 hade vi mottagning av AIS ombord med utlagda data på plottern Raymarine C70. Mycket positivt och bra info, inte minst på ett gropigt Nordsjö-hav.

Inför 2009 köpte jag en ny radar Raymarine RD218 2 kW. Genom att köpa från England så kunde jag dessutom få ännu en pplotter C70 inom samma pengar som köp i Sverige. AIS klass-B transponder fabr Comar fanns också med på listan. Med mulitplexer på NMEA så skulle det gå att koppla allt tillsammans var tanken. Alla delar köptes från samma lev i England.
    PC, 2 st C70 plottrar, ICOM VHF och Comar AIS transponder anslöts till mulitplexern. Varje enhet kan även fungera fristående, men då faller förstås de andras info bort.

Enl Raymarine anvisningar för C70 så ska dom inte kunna finnas 2 på samma nät.
    Genom att använda filter-funktionen dels i multiplexern men framför allt i C70 på NMEA, så har det hittills gått utmärkt att köra alla enheterna tillsammans via mulitplexern. Det gäller att minimera info-flödena mellan enheterna för att inte belasta NMEA i onödan.

Min erfarenhet från 2009 av ovanstående systemlösning är väldigt positv. De STORE ser mig och jag dom. Min tro är att man använder varningssytemen som finns både i radar MARPA och i AIS för att larma för fartyg med närläge. Det gör jag och ger en trygghet ombord. Den manuella utkiken är ju ändå grunden för alla har ju inte AIS ...!

Med den nya radarn får jag overlay i plottern av radarbilden, men tyvärr sämre eko-skärpa än i den gamla som väl ändå hade gjort sitt ombrd.

www.aquilasailing.se
    Taggad med: ,
Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems