i Sök

WLAN - antenn

Senaste inlägg 2010-03-21, 10:28 av pinta. 8 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2007-11-03, 14:47 260

linnea är inte online. Senast aktiv: 2010-05-01, 6:09linnea

OSK Member

WLAN - antenn

Hej,

Jag funderar på att förbättra möjligheten/räckvidden att använda WLAN, når jag ligger i hamn.

Är det någon som har erfarenhet av antennen som Cordland säljer ?

Dom verkar inte veta hru eller ha något kontaktstycke för att få in signalen från antennens koaxialkabel i datorn...

Någon som vet ?

Mvh,

Anders

Anders
  •  2007-11-04, 22:50 261Svara till260

Jörgen är inte online. Senast aktiv: 2012-02-08, 18:29Jörgen

Oceanseglardagarna OSK Member

Sv: WLAN - antenn

Kolla i stället med Kjell & Company, de har en hel drös med antenner till överkomliga priser.
    S/Y Gantika
    Callsign SCHU
    Ham SMØXHU
    Mail gantika@hotmail.com
  •  2007-11-05, 12:44 262Svara till260

Solhumla är inte online. Senast aktiv: 2011-12-20, 11:17Solhumla

OSK Member

Hej!

Tyvärr har inte alla datorer uttag för yttre antenn så det stöter på patrull vilken antenn du än köper. Kolla först!

En billigare lösning är att köpa ett annat nätverk än det inbyggda. Jag har köpt "Origo", en liten dosa inte större än ett USB-minne. Den kopplas in på en USB-port sedan har jag två förlängningsUSB-kablar så jag kan lägga dosan upp under spray-hoodet. Funkar alldeles utmärkt, problemet är att de inbyggda inte går nere i en plastbåt, det skärmar för mycket.

Läste en artikel i vår tidning om att wireless inte funkar i marinorna i Turkiet, det gör det visst det! Jag har kollat med artikelförfattaren och det är precis som jag trodde, det är det inbyggada modemet som ställer till det. Vi lyssnar på Radio Stockholm varje morgon vid frukosten, det är livskvalitet att i shorts och med färskpressad apelsinjuice med 27-gradigt vatten höra om bilen som fått punktering på Essingeleden i ösregnet...

"Origo" kostade för ett år sedan under 150 SEK i en datorbutik i Finike i Turkiet. Installationsdiskett medföljer och den installerar sig själv.

Lycka till!

Stickan Humla   s/y Solhumla

Taggad med: , ,
  •  2007-11-06, 22:29 265Svara till262

linnea är inte online. Senast aktiv: 2010-05-01, 6:09linnea

OSK Member

Hej och Tack,

Jag skall pröva Din lösning Stickan. Kanske Clas Ohlson har Origon.

Skall passa på att tacka för den trevliga samvaron/provförrättningen för LRC:et  på Sthlm Radio hösten 2005.

Anders Lind / s/y Spray / Trinidad

Anders
  •  2007-11-11, 7:47 268Svara till260

Aguila är inte online. Senast aktiv: on, 04 jan 2012, 18:56Aguila

OSK Member

Min lösning på detta problem är följande:

Antennkabeln från min Cordlandantenn går till en accesspunkt som heter D-Link DWL-G810. Därifrån har jag en nätverkskabel till datorns nätverksingång. Accesspunkten skannar av området och visar samtliga tillgängliga nätverk. Man väljer ett nätverk och sen är det bara att börja.

Jag har använt mig av detta på vår resa Stockholm-Portugal i år och det har fungerat utmärkt. Det har dock väldigt stor betydelse hur master fr¨n andra båtar skärmar av mm.

Lycka till

Kjell L C

S/Y Aguila

•  2007-11-12, 16:35 271Svara till262

benbjo är inte online. Senast aktiv: 2008-05-15, 20:59benbjo

OSK Member

Att den inbyggda antennen inte fungerar nere i båten stämmer inte riktigt. Vi låg hela vintern i marinan i Brest och det fungerade alldeles utmärkt. Även på vissa platser i Spanien och Portugal har vi haft tillfredsställande mottagning. Men det är klart att om signalen är svag så blir det bättre om man har datorn i sittbrunnen eller har en extra antenn. Men det verkar vara ett stort utbud med olika antenner och priser. Så vad är bäst för ett rimligt pris? Helst ska man kunna ansluta den via USB.  Bengt Björlins/y Miss Blue
  •  2007-12-25, 11:09 307Svara till271

fermefors är inte online. Senast aktiv: 2011-08-11, 11:58fermefors

OSK Member

På vår segling runt jorden har vi funnit att det ofta svårt att finna en bra WiFi signal i hamnar & marinor. På väldigt många ställen finns en anslutningspunkt men signalen är ofta så svag att man måste släpa runt sin PC och leta en användbar signal.

Det finns några antennförstärkare som kan hjälpa till, bl.a.;
    1) EnGenius, wireless lan usb2 adapter - vänner har provat denna med mycket gott resultat. Denna är rundstrålande & finns att beställa på nätet.
    2) Wi-Fire från www.hfield.com är en riktad antenn som kommer att testas i ett kommande nummer av Allt om PC.
    3) WL200 Wi-Fi receiver - en extern antenn enligt Practical Boat Owner, Jan 08

Själv köpte jag en D-Link WiFi antenn med sladd för USB anslutning (DWL-G122, G54 Air Plus G). Den saknade förstärkare och var tyvärr sämre än min  antenn som fanns i PCn.

Ett mycket bra alternativ är Sailmail eller Winlink, dvs kommunikation via en kortvågsradio. Båda systemen kräver en bra SSB kortvågsstation, en PC och ett Pactor modem. Sailmail kostar cirka 220 $US per år, Winlink är gratis men för att använda deras länkstationer krävs att man har en Amatörradio-licens. För Sailmail kan man använda sin VHF/HF anropssignal. Båda ger hyfsad anslutningsmöjlighet nästan hela vägen runt klotet. Via dem kan man sända & ta emot email och få väderrapporter (GRIB files (gratis), eller via det avgiftsbelagda Buoyweather.com).   
    Skall ni segla lite längre än Medelhavet bör en SSB station stå väldigt högt på tillbehörslistan. Det finns många medseglare som via radionät ger tips och kan vara till stor hjälp.
    Jörgen & Christina Fermefors,
    s/y Pacific Pearl

Jörgen & Christina
    s/ Pacific Pearl
  •  2008-04-26, 18:13 540Svara till268

Larswe är inte online. Senast aktiv: 2010-09-08, 17:34Larswe

OSK Member

Så här skrev Åke Persson i SXK-Medelhavsseglarnas tidning Odyssé. Jag har saxat det från TIPS-sidan, för vilken jag är ansvarig:

Jag har ett trådlöst bredband, s.k. W-LAN, i båten när vi nu ligger i Torrevieja. Den antenn som jag först satte upp var utrustad med USB-kontakt. Antennen tålde klimatet trots att jag satte den utomhus så högt som möjligt.

Under hösten har jag köpt en ny dator bärbar dator med inbyggt Ethernet och W-LAN. Jag hade stora problem att få reda på hur jag skulle kunna ansluta en extern antenn till datorn. Till slut kunde en säljare på Misco råda mig. Jag köpte då en D-Link typ DWL-G810 Ethernet-to-Wireless Bridge. Med denna använder jag LAN-kortet i datorn (RJ 45-kontakt). D-Linken kostar på InWarehouse 831:- inkl moms och på Misco 819:- SEK inkl moms. Så här ser den ut:

D-Linken har ingång för extern antenn. Jag har då köpt antenn med inbyggd förstärkare, typ HORIZON mini omnidirectional 7 dB, från företaget Interline i Polen, www.interline.pl. Så här ser antennen för 7 dB ut:   

Företaget har 3 olika sprötantenner med följande värden:

Förstärkn   Längd         Pris:

7 dB            360 mm       € 32:-

9 dB            540 mm       € 38:-

12 dB        1125 mm       €47:-

D-Link säljer också en egen utomhusantenn på 8 dB, typ ANT24-0800 med ungefär samma utseende som Horizon. Längd 520 mm. Den kostar $119,99. Se D-Links hemsida, www.d-link.com. Det är alltså betydligt billigare att köpa från Interline i Polen.

Antennen placerade jag under radarantennen i masten. Nu har jag tillgång till 12 st W-LAN-nät i Torrevieja mot 2 st tidigare med det gamla antennarrangemanget.

Jag hoppas att det här kan vara ett bra tips för andra Medelhavsseglare.

Åke Persson

•  2010-03-21, 10:28 1692Svara till260

pinta är inte online. Senast aktiv: 2012-01-23, 19:53pinta

Avseglare_2009 OSK Member

Hej,

Det känns som vi hittat lösningen på problemet med att nå nätverken i hamnarna. Efter att ha testat diverse lösningar med usb-anslutet nätverkskort har vi nu installerat en antenn med inbyggt nätverkskort från RadioLabs och skillnaden är mycket stor. Antennen är avsedd för båtar vilket ger hopp om dess överlevnad. Kostnaden är en dryg tusenlapp plus frakt och tull så notan slutar på närmare 2000kr.

Titta på http://www.radiolabs.com/products/wireless/wireless-marine-antenna.php

Lennart på s/y Pinta i Rotterdam 

Taggad med: , , ,
Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems