Hej!
Tyvärr har inte alla datorer uttag för yttre antenn så det stöter på patrull vilken antenn du än köper. Kolla först!
En billigare lösning är att köpa ett annat nätverk än det inbyggda. Jag har köpt "Origo", en liten dosa inte större än ett USB-minne. Den kopplas in på en USB-port sedan har jag två förlängningsUSB-kablar så jag kan lägga dosan upp under spray-hoodet. Funkar alldeles utmärkt, problemet är att de inbyggda inte går nere i en plastbåt, det skärmar för mycket.
Läste en artikel i vår tidning om att wireless inte funkar i marinorna i Turkiet, det gör det visst det! Jag har kollat med artikelförfattaren och det är precis som jag trodde, det är det inbyggada modemet som ställer till det. Vi lyssnar på Radio Stockholm varje morgon vid frukosten, det är livskvalitet att i shorts och med färskpressad apelsinjuice med 27-gradigt vatten höra om bilen som fått punktering på Essingeleden i ösregnet...
"Origo" kostade för ett år sedan under 150 SEK i en datorbutik i Finike i Turkiet. Installationsdiskett medföljer och den installerar sig själv.
Lycka till!
Stickan Humla s/y Solhumla