i Sök

Vinterparkering

Senaste inlägg 2008-09-05, 13:05 av lennartlindrot. 1 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2008-08-28, 16:49 747

micke är inte online. Senast aktiv: 25 jan 2012, 17:53micke

Oceanseglardagarna OSK Member

Vinterparkering

Hej alla långseglare

Nästa nummer av Oceanseglaren har som tema lämpliga övervintringshamnar. Jag har dock några omedelbara frågor eftersom material fort blir gammalt. Och visst vore detta ett bra forum för att tipsa varandra!!

Jag har smygstartat min långsegling och båten befinner sig just nu på Irland efter en sommar i Skottland (med rutt genom Göta kanal och Norge). Tanken är att segla september ut och sedan parkera båten för vintern, för att sedan fortsätta nästa vår igen. Just nu letar jag en någorlunda prisvärd plats att lägga båten, någonstans från Irland och Wales ner över Biscayabukten till till södra Portugal.

Just nu lutar det år La Rochelle/Rochefort området eftersom det är ett trevligt seglingsvatten och att man numera kan flyga Ryanair (mellanlandning i Dublin eller London). Då kan man segla ett par månader i Galicien nästa vår och sedan Portugal under sommaren, i stället för att stressa ner till Las Palmas ...

Research
    All information nedan är för en båt i vattnet som är 9 meter lång om inte meterpris anges...

"Billig" har Bangor utanför Belfast visat sig vara med runt 8 550 kr för en 9 meters båt under perioden 1:a oktober till sista mars, det går möjligen att få ner ytterligare 20% för en mindre plats utan vatten och el.

Det är också ganska billigt i centrala Dublin och i småhamnarna på södra Irland. De stora marinorna, som Dun Laoghaire strax utanför Dublin kostar över 15 500 kr för de fem månaderna, medan Malahide ett par mil norr om Dublin vill ha över 30 000 kronor!

På engelska sidan är det inte billigare, de flesta platser kostar en bra bit över 10 000 kr (Conwy 19 000 kr, Liverpool 14 200 kr, medan lilla medeltida waelsiska staden Caernarfon (i närheten av Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch (finns med i Guiness Book of Records för längsta ortsnamnet) i sundet bakom Anglesey) bara kostar drygt 7000 kr för perioden första oktober till sista mars.

På franska Atlantkusten har jag bara undersökt La Rochelle, som hamnar på strax över 9 200 kr för 6 månader. Rochefort har jag hört ska ha en del övervintrare – känner någon till de trevligaste långliggarhamnarna i detta område? Jag skulle gärna lägga båten i medeltida byn La Roche Bernard uppe i floden Vilaine norr om Nantes i Bretagne där jag förtöjt för några år sedan, men hittar ingen kontaktinfo på nätet ...

I Galicien och Portugal har jag ännu inte undersökt närmare i någon större utsträckning. Men har hört att Viana do Castelo, Pavoa de Varzim, Nazare, Lagos och Vilamoura ger bra möjligheter för vintern.

Lagos kostar 15 000 kr medan Nazare kostar mer beskedliga 6 400 kr. Lilla Pavoa de Vorzim kostar bara 5000 kr, men då bör båten ligga på land.

Fick följande tips från Ask Okland

"Gløym Lagos. Dyrt!!!
    Då me var i Portugal i 04/05 så var Portimao mykje rimlegare enn Lagos, og det er nærare flyplassen i Faro. Sines er òg billeg og bra. Betjeninga der har òg godt rykte. Undersøk òg Olehao, utanfor Faro. Då me var der var det gratis.
    I sjølve Faro er det ein billeg og bra marina som tek mindre båtar, som din?, på land. Godt rykte og rimeleg."

Tips och råd efterfrågas.

//Micke, micke (kanelbulle) dromresan (punkt) com

Blogg: www.praktisktbatagande.se

"Old sailors never die - they just get a little dinghy"
  •  2008-09-05, 13:05 755Svara till747

lennartlindrot är inte online. Senast aktiv: 2012-02-05, 11:26lennartlindrot

Avseglare 2010 OSK Member

Sv: Vinterparkering

"Vinteruppläggning västra medelhavet/Portugal"

Har just landsatt min båt Lissabon för vintern. Marinan heter Tagus Yacht Center och ligger inne i Lissabon-deltat. För min båt på 14 m betalar jag en månadsavgift på 220EUR+VAT, vilket är bland det bättre priser jag fått i området. Utöver bra pris är det möjligt att bo och arbeta på båt. Vidare erbjuds alla typer av jobb om så önskas.Man slutför i dagläget en utbyggnad av uppläggningsytorna och kommer i höst att kunna ta emot ca 150 båtar. Verksamheten drivs som ett familjeföretag med gammal varvstradition. Personalen är engelsspråkig och mycket allert.
    Kontaktmöjligheter 
    telefon: 00351-212276400
    Rafael Venancioo mobil: 00351-934892318
    www.tagusyachtcenter.com

Hälsningar
    S/Y Serenade
    Lennart Lindrot
Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems