Som ju alla vet är de flesta långkölade båtar utrustade med ett djupt kölsvin som kan ta hand om det slagvatten som nästan alltid finns i en båt. Slagvattnet kommer ju från olika läckageanledningar såsom läck ifrån propellerhylsan, dåligt tätade rutor, skarven mellan däck och skrov, från ankarboxen, från däcksutrustning som är bultat i däck och som är dåligt tätat eller andra ställen. Ofta finns en mindre mängd olja i vattnet också.
På en fenkölad båt som jag har (en Forgus 31) är det ett ytterst grunt kölsvin som inte förmår ta hand om mer än några deciliter slagvatten. Blir det mer så kommer det förorenade vattnet att rinna upp längs skrovsidan när lutningen är mer än 10 grader och då kommer alla stuvutrymmen där också att bli nedblötta av det förorenade vattnet.
Jag har löst problemet på följande sätt: Jag plastade fast ett längsgående skott ca 150 mm ovanför den djupaste delen av kölsvinet. Det längsgående skottet är ca 100 - 120 mm högt och förhindrar vattnet att hamna utanför kölsvinet. Jag har plastat fast skottet (gjort av glasfiberarmerad plast) i stort sett horisontellt på var sin sida av kölsvinet för att om vatten ändå letar sig ovanför skottet så skall detta rinna över kanten ner i kölsvinet när båten har en lutning = 0. Det har funkat väldigt bra i ett antal år och kanske har någon annan medlem haft liknade problem utan att ha någon lösning.
Jan Guste