i Sök

Watermaker

Senaste inlägg 2008-11-14, 19:59 av roger. 8 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2008-01-31, 19:48 348

kenneth är inte online. Senast aktiv: 2010-08-18, 17:32kenneth

OSK Member

Watermaker

Nyblivna medlemmar Harriet och Kenneth Frejd, håller på att utrusta sin Schelinkryssare för långfärd. Funderar på Watermaker. Är tacksamma för synpunkter och erfarenheter. Katadyn Powersurvivor verkar lämplig med tanke på kapacitet och elförbrukning. Tips och råd vill vi gärna ha.
  •  2008-02-19, 17:15 423Svara till348

fermefors är inte online. Senast aktiv: 2011-08-11, 11:58fermefors

OSK Member

Sv: Watermaker

Vi har använt en Spectra 380C (60 l/tim förbukning 16A) under nio års segling runt jorden. Våra erfarenheter är nästan enbart positiva.

Spectra har även en mindre modell med halva kapaciteten & förbrukningen. Katadyn känner vi inte till.

En watermaker anser vi nästan oumbärlig på många ställen där bra vatten är svårt att erhålla, vi fyller aldrig tankarna med annat än WM-vatten.   

Jörgen & Christina
    s/ Pacific Pearl
  •  2008-03-04, 10:09 459Svara till423

kenneth är inte online. Senast aktiv: 2010-08-18, 17:32kenneth

OSK Member

Tack för er  respons på min förfrågan. Har kollat upp Spectra men tycker att elförbrukningen är hög. Är det någon som har erfarenhet av Waterlogg, som ju använder båtens fart som kraftkälla?
  •  2008-04-22, 19:57 538Svara till348

captainper är inte online. Senast aktiv: 2011-10-09, 16:56captainper

OSK Member

Hej,

Har aldrig hört talas om Katadyn. Vi har använt en Spectra i många år som fungerat nära nog perfekt. Jag är förvånad över att du tycker elförbrukningen är hög då nästan inget annat fabrikat hade lägre elförbrukning än Spectra då vi köpte den år 2000. En finess var att den hade 2 matarpumpar så man kunde köra den på en pump = halva elförbrukningen om man hade gott om el/tid t.ex vid längre motorpassager. Tänk på att förr eller senare går något sönder och då är servicetillgänglighet viktig. Spectra lev. direkt till oss om det inte fanns en lagerhållande distributör i närheten.

P G Nilsson/Swedish Lion

•  2008-09-13, 12:11 765Svara till348

guster är inte online. Senast aktiv: 2008-10-22, 17:36guster

OSK Member

Hej! Själv håller jag också på att fundera i termerna Watermaker. Många vittnar om svårigheter att få tag på bra vatten i vissa delar av världen. Jag har funderat på en Schenker Watermaker som med dess produktserie SMART kan producera ca 30 liter färskvatten/tim och strömförbrukningen blir då ca 9 amp/tim. Jag har resonerat som så att om jag var annan eller var tredje dag startar motorn och kör den ca 1 tim så får jag dels lite kompletteringsladdning på batteribanken samt även klara den strömförbrukning som watermakern genererar.

De stora nackdelen är ju priset för Waterrmakers i allmänhet som verkar ligga mellan 25.000 SEK - 55.000 SEK beroende på Tillverkare, modell och kapacitet.

Jan Guste

Jan Guste
  •  2008-10-27, 17:48 830Svara till348

Fornlund är inte online. Senast aktiv: 2012-01-07, 17:26Fornlund

Hej

Vi använde en mindre watermaker modell PUR, under ett år till caribien. Vi var oftast tre ombord och den hade kapacitet som räckte för oss. Inge dusch, men vi använde inget annat vatten än det vi gjorde och fick från ovan. Den drar ca en A per liter vatten. Den är även till salu.

Eira o Ulf på Cayenne

•  2008-10-28, 9:14 831Svara till830

tvet är inte online. Senast aktiv: 2012-01-16, 15:31tvet

OSK Member

hej Eira o Ulf på Cayenne. Pris och mått på watermakern? så jag kan se om jag får in den i båten. hur mycket vatten genererar den per timme?

Janne

Den som varken ser
    bakåt eller framåt,
    får se upp
  •  2008-10-30, 14:21 834Svara till348

vagabond är inte online. Senast aktiv: 28 jan, 2012, 19:38vagabond

Avseglare_2009 OSK Member

Det enda sättet att avgöra om en watermaker drar mycket ström eller ej är att räkna ut hur många liter man får per ampertimme, det är mer intressant än hur många ampere de drar när de är igång. Ofta visar det sig då att de amperehungriga apparaterna inte är lika hungriga längre, ibland snarare tvärtom. Sedan är det ju alltid en fråga om utrymme och pris förståss.

/Bengt

Segla och hav det sjönare!
  •  2008-11-14, 19:59 856Svara till348

roger är inte online. Senast aktiv: 2012-01-18, 8:07roger

OSK Member

kenneth:
    Nyblivna medlemmar Harriet och Kenneth Frejd, håller på att utrusta sin Schelinkryssare för långfärd. Funderar på Watermaker. Är tacksamma för synpunkter och erfarenheter. Katadyn Powersurvivor verkar lämplig med tanke på kapacitet och elförbrukning. Tips och råd vill vi gärna ha.

Har själv tittat på Schenker watermaker. Den är oerhört bra uppbyggd och är ett värdigt alternativ till andra mer kända märken. Har kontakt med representanten för scandinavium av denna produkt och håller nu på med förhandlingar om väsentligt reducerat pris om jag kan få tillräckligt många att gå ihop för inköp. Om det finns intresse för denna watermaker låt mig veta. roger.harju@telia.com

Mvh

S/Y Natka 

Roger 

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems