i Sök

Till Riga

Senaste inlägg 2010-02-13, 11:20 av pukitis. 5 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2009-12-13, 20:12 1550

matsgj är inte online. Senast aktiv: 2010-07-15, 22:26matsgj

OSK Member

Till Riga

Jag och ett par kompisar planerar att segla till Riga i maj. Jag har aldrig varit utomlands med båten, vad gäller avseende inklarering etc.? Dessutom behöver jag sjökort, nån som har överblivna att sälja? Vad ska jag tänka på i övrigt?

/Mats G

•  2009-12-14, 8:29 1551Svara till1550

Jörgen är inte online. Senast aktiv: 2012-02-08, 18:29Jörgen

Oceanseglardagarna OSK Member

Sv: Till Riga

Ta med passet, det är det enda de har frågat efter de gånger jag har varit i baltstaterna.
    S/Y Gantika
    Callsign SCHU
    Ham SMØXHU
    Mail gantika@hotmail.com
  •  2009-12-17, 14:12 1554Svara till1551

vagabond är inte online. Senast aktiv: 28 jan, 2012, 19:38vagabond

Avseglare_2009 OSK Member

Jörgen,
    en gästflagga pryder alltid sin plats, och lokal valuta är bra att ha med i mindre valörer, då hamnkaptenen i Riga är snabb som en iller att ta ut hamnavgiften. Det är lite glest mellan sjömackarna (båttillbehörsaffärer likaså), så en reservdunk eller två är inte heller fel.

Räkna med att "gästhamnarna" (utöver Riga) inte gör själ för namnet, dom är närmast bara att betrakta som nånstans att förtöja båten, men ofta utan någon som helst form av service.

Om du tar vägen via Estland och Finnland så har jag båtsportskort till salu.

Skicka mig en mail på bengt_wannerheim@hotmail.com om du är intresserad.

Hälsningar
    Bengt 

Segla och hav det sjönare!
  •  2010-01-10, 23:22 1584Svara till1554

matsgj är inte online. Senast aktiv: 2010-07-15, 22:26matsgj

OSK Member

Tackar för ebjudandet, men vi kommer inte ta vägen via Estland. Kanske nån annan gång. :-). Gästflagga fixad, och även lite sjökort. Vet nån vad som gäller avseende försäkringar, måste man ha nån slags tillägg om man ska utomlands?
  •  2010-01-17, 9:10 1600Svara till1550

Edgar är inte online. Senast aktiv: 2011-03-20, 15:14Edgar

OSK Member

Hej. Jag bor i Riga och vill ge följande råd. Själv har jag båten i Latvias Jahta www.latvijasjahta.lv nu när jag bor här borta under några år men den klubben ligger en bit från stan nära mynningen på floden. Den bäst lokaliserade gästhamnen är den vid Stockholmsfärjans terminal. Tycker alla gästhamnar i Riga försöker ta ut hutlösa avgifter av kortbesökare, i Estland är det betydligt bättre. När du kommer in i Riga bukten har du olika natthamnar att välja på om du inte seglar direkt. Jag rekommenderar gästhamnen på Rönö mitt i Rigabukten (tillhör Estland) nybyggd och mycket säker. Går du till Kuressaare på Saaremaa (Ösel) tänk på att det är mycket långgrund, som i stora delar av de östra farvattnet i Estland. Detta är Baltikums bästa gästhamn med dusch, bastu, resturang o.s.v. till detta kommer en mycket trevlig stad med den fina borgen som höjdpunkt. Längs kusten i Rigabukten kan jag bara rekommendera den nybyggda gästhamnen i Ainazi (c:a 4 sjömil söder om gränsen till Estland). När du ligger i gästhamnen i Riga finns det vakter dag som natt men tänk på att små ställen längs kusten inte har det.

VARNING: Inloppet 4 sjömil söder stora farleden från RIGA som är utmärkt med nya fina ensmärken med ledljus håller inte de angivna 3 meterna. Farleden är helt borta och djupet inte ner än 0,5 meter. Sanden har flyttat sig och ingen muddring har skett (och kommer nog inte att göra det i nuvarande lågkonjuktur då motorbåtar kan gå en bakväg).

Hoppas du får en trevlig seglats.

•  2010-02-13, 11:20 1634Svara till1600

pukitis är inte online. Senast aktiv: 2012-01-27, 9:13pukitis

OSK Member

För segling i östra Östersjöns farvatten finns en alldeles förträffliga sajten www.ellennet.com

Utförlig information finns om allt möjligt, från hamnar till sevärdheter och praktiska tips.

Har inte själva varit i baltikum ännu, men jag har flera gånger varit inne på denna sajt och "torrseglat".

Hälsningar Lennart

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems