jag är i vägarna att köpa en segelbåt för att bo i och senare segla längre sträckor med.
har hittat en oceanis 411 till ett bra pris nere i grekland, den är ju självklart dåligt utrustad men det ser jag som något jag kan bygga på eftersom då min kunskap kommer.
frågorna som jag har är ju många och jag behöver alla tänkbara inspel på val av utrustning båt osv, allt skrivet glädjer mig att läsa och ger mig något här.
motorn på denna båt har gått 4000timmar, altså rätt så mycke vad jag vet? är det dyra omkostnader för större service på en motor som denna och vad kan det kosta?
sedan till båten, vad har ni här för erfarenhet av denna modell? har ju hört att hon inte är av de snabbare i klassen osv men jag tycker det verkar finnas mycke utrymme nere under däck som jag upskattar då det skall bli min bostad.
vad för utrustning kan jag behöva ha, jag har ju själv suttit och tänkt på detta och har kommit fram till en egen liten lista men med min ringa erfarenhet så blir den ju inte solid.
här kommer i alla fall vad jag tror är bra att ha förutom gps,hastighet,vind och ekolod. tar gärna inspel på vilken typ ni tror kan vara bra och vad jag kan få vara beredd att betala för kalaset.
radar
livflotte
navtex
ais
vindgenerator
septictank
värmare
plotter
vad tror ni jag kan behöva mer eller inte behöver?
watermaker tycker jag låter väldigt behagligt men då kostar dom ju skjortor...vet ni var man kan få tag i ok prissatta watermakers kanske? man behöver väl kanske inte de största som producerar 60l timmen för att klara sig, de känns mycke.
sen eftersom jag tänker köpa båten i grekland så kommer man ju till försäkring och hamnplatser vad det kan kosta och om ni känner till några billiga hamnar att ha båten i innan jag tar modet till och seglar henne upp till sverige
anar att seglatsen till sverige kräver kunnig seglare så detta kapitel har jag nog tänkt att värva en kamrat/kunnig seglare så inte allt hamnar på botten.vad kan jag räkna med för tid mellan medelhavet och sverige med normalt tempo och normala stopp?
men vänta bara några år! då ses vi i de sydligare breddgraderna:)
är evigt tacksam för svar,
Mvh/Conny Dahlin