i Sök

här kommer mycke frågor från en helt färsk ung man med stora planer och drömmar

Senaste inlägg 2010-12-21, 22:29 av micke. 10 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2010-07-29, 10:01 1822

connydale är inte online. Senast aktiv: 2011-09-18, 23:14connydale

OSK Member

här kommer mycke frågor från en helt färsk ung man med stora planer och drömmar

jag är i vägarna att köpa en segelbåt för att bo i och senare segla längre sträckor med.

har hittat en oceanis 411 till ett bra pris nere i grekland, den är ju självklart dåligt utrustad men det ser jag som något jag kan bygga på eftersom då min kunskap kommer.

frågorna som jag har är ju många och jag behöver alla tänkbara inspel på val av utrustning båt osv, allt skrivet glädjer mig att läsa och ger mig något här.

motorn på denna båt har gått 4000timmar, altså rätt så mycke vad jag vet? är det dyra omkostnader för större service på en motor som denna och vad kan det kosta?

sedan till båten, vad har ni här för erfarenhet av denna modell? har ju hört att hon inte är av de snabbare i klassen osv men jag tycker det verkar finnas mycke utrymme nere under däck som jag upskattar då det skall bli min bostad. 

vad för utrustning kan jag behöva ha, jag har ju själv suttit och tänkt på detta och har kommit fram till en egen liten lista men med min ringa erfarenhet så blir den ju inte solid.

här kommer i alla fall vad jag tror är bra att ha förutom gps,hastighet,vind och ekolod. tar gärna inspel på vilken typ ni tror kan vara bra  och vad jag kan få vara beredd att betala för kalaset.

radar

livflotte

navtex

ais

vindgenerator

septictank

värmare

plotter 

vad tror ni jag kan behöva mer eller inte behöver?

watermaker tycker jag låter väldigt behagligt men då kostar dom ju skjortor...vet ni var man kan få tag i ok prissatta watermakers kanske? man behöver väl kanske inte de största som producerar 60l timmen för att klara sig, de känns mycke.

sen eftersom jag tänker köpa båten i grekland så kommer man ju till försäkring och hamnplatser vad det kan kosta och om ni känner till några billiga hamnar att ha båten i innan jag tar modet till och seglar henne upp till sverige 

anar att seglatsen till sverige kräver kunnig seglare så detta kapitel har jag nog tänkt att värva en kamrat/kunnig seglare så inte allt hamnar på botten.vad kan jag räkna med för tid mellan medelhavet och sverige med normalt tempo och normala stopp?

men vänta bara några år! då ses vi i de sydligare breddgraderna:) 

är evigt tacksam för svar,

Mvh/Conny Dahlin 

•  2010-07-29, 10:54 1824Svara till1822

afsailing är inte online. Senast aktiv: 2012-02-07, 19:56afsailing

Sv: här kommer mycke frågor från en helt färsk ung man med stora planer och drömmar

Hej Conny!

Om du inte redan gjort det bör du låta en surveyor gå igenom båten innan du köper den. Det kostar några euro, men det kan vara värt att en expert ger ett utlåtande. Tex om maskinen.

Sen bör du kolla upp det där besvärliga med moms. Och för att föra båten måste du ha minst kustskepparexamen.

I övrigt betr. utrustning kan man skaffa sig hur mycket som helst beroende på pengar i börsen. Jag själv skulle vänta med watermaker och vindgenerator.

Det är ett stort projekt du ger dig in i!

Anders

s/y Arctic Fox
    Callsign SLIC
    HAM: SM0WTS
    http://www.arctic-fox.nu
    mailto:kapten@arctic-fox.nu
  •  2010-07-30, 13:34 1829Svara till1822

Jörgen är inte online. Senast aktiv: 2012-02-08, 18:29Jörgen

Oceanseglardagarna OSK Member

Sv: här kommer mycke frågor från en helt färsk ung man med stora planer och drömmar

Hej Conny

Här kommer lite fler åsikter.

En dieselmotor bör gå ca 10 000 timmar innan det behövs något större underhåll om den är rätt skött från början.

En snabb båt är ingen nödvändighet vid långsegling, 75 % av tiden tillbringas normalt i hamn.

Här kommer en utrustningslista i prioritetsorning så som jag ser det.

1. Livflotte
    2. VHF-radio
    3. PC med sjökortsprogram i stället för plotter
    4. Jolle med motor
    5. Solceller 300 W i stället för vindgenerator
    6. Septictank
    7. Värmare
    8. Radar
    9. AIS

Navtex tycker jag att du kan skippa, likaså watermaker om du inte tänker gå bortom Panama.

När det gäller hemseglingen finns två alternativ. Runt Spanien eller kanalerna genom Europa, förutsatt att båten inte sticker mer än 1,8 m. I specen står det 1,7.
    Tiden som går åt är svårbedömd beroende på årstid om du tänker gå den yttre vägen. Genom kanalerna skulle jag nog räkna med 8 veckor, man måste ju hinna med att se saker och ting också.

Du måste inte ha kustskeppar examen eftersom båten inte är 4 m bred, men du bör nog skaffa den ändå.
    Om du bor i närheten av Stockholm (du har inte angivit någon adress i matrikeln) så rekommenderar jag ett medlemsskap i vår eminenta klubb där det också anordnas kurser i Oceansegling varje år.

Här är ett utdrag av kursbeskrivningen

Femton trevliga måndagskvällar med allt som långseglaren behöver veta

Innefattande följande; långfärdsbåten och dess utrustning, dokument och byråkrati, seglingsbeskrivningar och sjökort, navigation med tidvattenberäkningar, meteorologi, hårt väder till havs, dimma, radiokommunikation, sjukvård och mycket annat.
    Till detta kommer två heldagar med dieselmotorlära, en dag med första hjälpen och hjärt-lungräddning samt en eftermiddag med livflotteövning i bassäng.
    Efter kursens slut sker prov för Utsjöskeppare och Båtmekaniker. 

Lycka till med projektet

Jörgen

S/Y Gantika
    Callsign SCHU
    Ham SMØXHU
    Mail gantika@hotmail.com
  •  2010-08-02, 1:26 1831Svara till1822

OSK Member

tack för inspel från er båda två!

jag har hunnit prata och googlat mig runt och den lista som du angav Jörgen utrustningsmässigt tycker jag låter smart,

det blev noterat.

jag har en besiktningsmann som ska följa med mig ner och titta på båten då jag inte duger till den uppgiften i dagsläget, kostar det gör det men men.. 

jag har faktiskt hunnit köpa mig en gammal laptop med navigationsprogram och sjökort idag, sitter och knåpar,

septic tank och värmare är det mycke jobb att installera sånt själv?

jag är egentligen lyckselebo men har rest runt en hel del på land och är sedan ett och et halvt år stockholmare, men det kan ju bli ovisst nu då man har flytande hem framöver.

de där kurserna  vet du vilka tider dom hålls förresten?

nu är jag igång med medlemsskaps processen, 

mvh/Conny 

•  2010-08-03, 13:01 1832Svara till1831

afsailing är inte online. Senast aktiv: 2012-02-07, 19:56afsailing

Om vi börjar med septiktank och värmare så skulle jag rekommendera att du tar hjälp. Det är inte enkelt. Men du behöver inte värmaren förrän du kommit upp till kalla nord, så den kan väl vänta. Septiktank är obligatoriskt i snart alla länder. Där måste finnas anslutning i däck för att tömma vid latrintömningsstationer. När det gäller värmen kan man ha med en kupévärmare och ansluta den till landström vid behov.

När du fått ditt medlemskap registrerat i vår matrikel har du tillgång till samtliga evenemang framöver, med tider och platser.

Lycka till!

Anders

s/y Arctic Fox
    Callsign SLIC
    HAM: SM0WTS
    http://www.arctic-fox.nu
    mailto:kapten@arctic-fox.nu
  •  2010-08-04, 13:45 1833Svara till1822

micke är inte online. Senast aktiv: 25 jan 2012, 17:53micke

Hej Conny

Kul att du planerar båtköp för en kommande långsegling. Och välkommen till klubben!

Ta gärna reda på sjörättsprofessor Hugo Tibergs åsikter om att göra affärer i Grekland (Grekiska företag), som är gjorda från andras erfarenheter - han har hjälpt till vid otaliga juridiska tvister. Han rekommenderar kraftigt att inte göra dem eftersom juridiska processer i Grekland inte alltid är lätt att förstå sig på om man inte har advokathjälp där nere (försiktig omskrivning, läs gärna mellan raderna ;-)

Är ägaren från ett annat land kan affären genomföras där, och då helst inom ett EU-land eftersom tidigare charterbåtar sällan är momsade.

I övrigt bör du räkna med 100-300 000 kronor, kanske mer, att utrusta en större båt med det du nämner och annat som nästan alltid kostar skjortan om du vill ha någorlunda bra kvalitet.

Vad du sedan ska ha för utrustning ombord kan alltid diskuteras - min egen erfarenhet för att skriva en lista på "nödvändig" utrustning ser helt annorlunda ut än Jörgens till exempel.

Att ha en duktig besiktningsman är ett mycket bra tips - speciellt vid köp av före detta charterbåtrar (vilker jag förmodar att det här är?) som nästan säkert har levt ett mycket hårt liv och kan tyvärr vara ett svårrekommenderat köp om man inte har bra teknisk uppbackning! 4000 motortimmar på en charterbåt kan innebära motorbyte (150 - 200 000 kr i Sverige).

Ta gärna och prata med så många medlemmar som du bara kommer åt - sovra sedan hårt i råden och gör sedan ett klokt båtköp.

För en hemsegling så bör du räkna med två månader, kanske det dubbla, beroende på vilken väg du väljer. Kanalvägen Riviera - Tyskland är närmare och inte lika väderberoende som att segla runt Spanien och Frankrike. Eller kör hem båten på en lastbil, dyrt (kanske 50 000+ kronor) men bättre på hösten.

Sedan kan du hitta bra båtar ganska billigt i Sverige - hitta en "tappad sug" som är färdigutrustad och renoverad. Blir mycket billigare i långa loppet, även om initialinvesteringen blir större!

//Micke

"Old sailors never die - they just get a little dinghy"
    Taggad med:
  •  2010-09-30, 14:54 1954Svara till1833

OSK Member

hej alla,

jag har førsøkt skriva hær ett antal gånger tidigare men inte kunnat pga forumet tror jag, nu har jag i alla fall kommit till skott och køpt en segelbåt,

det blev samma modell som det pratades om tidigare dock så avvek jag från den grekiska då det børjade som ni andra næmnt dyka upp en massa frågetecken kring moms och andra rutiner vid førsæljning.

nu så køpte jag en båt i dublin som jag och en kompis seglade hemmåt.

sækert galenskap enligt de flesta av er med tanke på våran ringa erfaenhet, men vi varken sjønk eller hade det før knepigt och riktigt kul var det oxså(hårt arbete) utan autopilotoen hade det nog inte blivit lika enkel match, den læt oss ju slæppa rodret till och från och styrde då 10ggr bættre mot kompassen/vindriktningen æn vad vi gjorde:)

hon seglades från dublin och ligger nu i amsterdam i væntyan på næsta etapp.

tack før all info som jag har fått. kommer nog bli många frågor till innan jag ær klar hær.

glædjer mig dock att få læra mig allteftersom man skruvar och knåpar.

tænkte lite på att jag såg en båt på reimersholme som hette "born free" en båt omtalad i oceanseglarens magasin tyck jag minnas.

bor ni kanske året runt i den?

skulle ju vara kul att få lite kontakt med åretruntboare i stockholmstrakten før att få dela erfarenheter och intresse!

ha det toppen!!/Conny

Taggad med: ,
  •  2010-12-06, 17:17 2009Svara till1954

OSK Member

hej alla,

nu så ligger jag hemma i stockholm,

och har ållit på med massa småfixande.

dock kvarstår det några större ingrepp, ett av dessa är installation av septictank.

vet ni av några som företag som är duktiga på sådant eller om ni har kunskap om det.

båten är ju en oceanis 411, kanske någon har erfarenhet just med denna modell?

ha en fin december! 

•  2010-12-07, 11:44 2011Svara till2009

Hej Conny

Då får vi gratulera till nya båten! Och hoppas att du är klar med alla installationer tills i vår - go simple, go small and go now, som det brukar heta ;-)

En hålltank för svartvatten är inte så svårt att få till. I bästa fall kan du klämma dit en färdig modell i rotationsgjuten plast - det blir allra billigast. Till exempel Vetus har ett någorlunda stort sortiment.

Dyrare är det att göra en formsvetsad i syrafast rostfri plåt. Helst syrafast för att urin och fekalier inte är vänliga mot svartmetall. Gör en noggrann modell i kartong och testa var in- och utlopp (trävägskran till utlopp, en för tömning till havet och en för en däcksförskruvnin). Glöm inte avluftningen ska ha stor diameter för att inte en tömingsanläggning ska kunna implodera tanken. Kolla också att kartongtanken går ut genom luckan.

Det går också att svetsa en plasttank i önskad storlek - jag tror det blir lite billigare, men jag vet inte vem i Sverige som gör sådant (ev genom Dometic).

Bonusinfo: Placera helst hålltanken högt så den kan tömmas (i havet) genom självfall/gravitationen. Gör en manlucka (ca 150 mm så du får ner en arm) så den går att rengöra - tyvärr kommer det att behövas - inget trevligt jobb!

Gärna också linjera utlopp så att du enkelt kan 'peta' från däcksförskruvningen om/när något fastnar ...

//Micke

•  2010-12-13, 17:35 2018Svara till2011

OSK Member

hej micke, jag har tittat runt och hittat en del løsningar men jag blir lite frågesættande kring hur monteringen av tanken ska gøras, skruvar man rætt in i glasfibern eller skall man førsøka plasta fast den, sen så før att tæcka det hela då den monteras mot en vægg skulle det ju behøvas gøras en ny væggskiva i glasfiber och gelcoat før att gømma den om det ska bli snyggt, før mig ær det bara ett stort frågetecken just dessa två saker, hur sjælva dragning och koppling skall vara har jag lyckats få en bild nu efter din førklaring samt lite forumsgoogling:)

mycke nytt hær men man lær kænna båten snabbt:)

linjera utloppet kommer jag nog inte kunna gøra då jag vill anvænda den befintliga genomføringen, den dær oceanisen jag æger har redan nog många genomføringar redan:) (økar spænningen nu då jag ær bortrest och hon ligger i vattnet) hehe 

•  2010-12-21, 22:29 2025Svara till2018

Conny,

Skruva fast i inredningen (och inte i skrovet)! Du får nog använda det möjligheter som finns - tänk på att en full tank kan bli ganska tung och måste sitta ordentligt fast i sjögång. Min rotationsgjutna tank passade så pass bra in i mitt tillgängliga utrymme att den bara behöver en plywoodskiva framför sig som skruvas fast i inredningen och håller tanken mot skrovet. Den kan inte röra sig åt något annat håll eftersom inredningen sätter stopp.

Om du gör (eller låter göra) en egen tank kan du redan från början svetsa fast fästöglor eller andra fästanordningar. Gör en bra modell i papp och prova på plats, så kanske lösningen blir uppenbar i bästa fall. 

Men mina tunga batterier och min dieseltank har jag laminerat fast fästen för på skrovets insida (och i inredningen) och sedan dragit spännband runt dem. Jag har inte testat att slå runt båten, men jag hoppas att mina fästen ska klara det ... Gör allt lite kraftigare, för att vara på den säkra sidan.

Tänk också på hur du ska komma åt att rengöra tanken. Helst manlucka.

//Micke 

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems