Hej Peter, jag har både ägt stenullsisolerade stålbåtar och har ett flertal vänner som har sina stålbåtar isolerade med Stenull. Slagvatten är inga problem då stenullen är kraftigt vatten avstötande. (Till skillnad från glasull ex. vis. men misstänker du känner till detta)
Min förra stålbåt byggde jag om inredningen på och plockade då bort stenullen då jag ville ha en mindre "komplex" (ehh) isolering med tanke på ex. kackerlackor. Dvs. ingen riktig anledning 
Jag använde "ecoPRIM" vilket är en självslocknande skumplast (även om jag ville det skulle slockna ännu fortare. Brände ca en 5 kronas hål från däck med svetsen där det låg dikt an mot plåten i innertaket från insidan. Detta resulterade i ett kaffefats omkrets på undersidan av smält isolerig som en krater ungefär.) Isoleringen fungerade ypperligt, och enkelt att skära till. Jag lät båten ligga i året runt här i Stockholm under några år efter omisoleringen och blev väldigt nöjd med resultatet. Lämnade ca 1 cm i distans mot skrovet och klämde fast skivorna mellan spanten. Genom att jag gjorde en "flytande" inredning så var det lätt att plocka bort paneler och isolering om jag behövde laga eller komma åt skrovet av någon anledning.. (lätt och lätt, mer eller mindre oförstörande är väl bättre att säga). Jag kunde även limma fast echoPrim under durkarna och använde även "lock" av echoPrim som jag använde mot skylights mm.
Men som sagt. Stenull är helt ok oh fungerar precis lika bra.
So Long, and Thanks for All the Fish