i Sök

Inredare och isolering av aluminiumskrov

Senaste inlägg 2010-04-07, 22:57 av roger. 6 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2008-10-24, 21:03 822

retep124 är inte online. Senast aktiv: 2010-08-14, 1:09retep124

OSK Member

Inredare och isolering av aluminiumskrov

Hejsan!

Någon som har tips på en inredare för att bygga hela inredningen i min båt? 51 fot lång och helt ren inuti!

Någon som har bra tips på isolering till aluminiumskrov. Utsidan av skrovet är täckt med ca 2 cm "spackel" o därefter epoxi och awlgrip lack. Har inte haft några problem med kondens men vill få en varmare båt.

Någon som testat stenull?

Hälsar

Peter

•  2009-02-28, 18:33 1053Svara till822

uejar är inte online. Senast aktiv: 2011-07-30, 12:25uejar

OSK Member

Sv: Inredare och isolering av aluminiumskrov

Hej Peter,

Kalla väggens princip ställer till det när man isolerar en båt. Varm luft kan innehålla mer fukt i ångform än kall. Det är ju därför det regnar när varm fuktig luft tvingas upp t.ex av en bergskedja och kyls. (Som i Norge). Skrovet är ju helt tätt för ånga. Om du isolerar med något material som låter ånga passera och det är kallare utanför skrovet än inne så kommer det att kondensera mot skrovväggen innanför eller i isoleringen. Om du isolerar med ett material som inte är diffusionstätt måste du därför lämna en spalt där fukten kan rinna ner i kölsvinet. Om man ska undvika en luftspalt måste man limma ett helt tätt material direkt mot insidan på skrovet. Ett sätt  är att spruta med polyuretanskum som fäster mot skrovet. Är skrovet helt tomt nu är det nog väldigt bra. Det brukar finnas annonser i båttidningarna för firmor som utför detta. Vill man göra det själv och i mindre skala kan man köpa frigolit el. dyl. och fästa skivorna med polyuretanskum som ju finns på sprayburk på Jula / Biltema mm. Man måste dock stötta upp skivorna ordentligt och gärna lämna lite glapp där det kan pysa ut medan skummet härdar för det expanderar rejält.

Hälsar dig Janne R

•  2009-03-01, 12:50 1054Svara till1053

OSK Member

Hejsan!

Tackar för tipset. Jodå, jag känner till kalla väggens princip och har även kollat detta med sprutat skum. Problemet med skum är att det blir så förbaskat kletigt om man får problem med det och näst intill omöjligt att byta ut det om det av någon anledning skulle behövas.

När det gäller stenull så är det just detta med kondensen som kan bli ett problem. Min båt har inte något kölsvin i egentlig mening. Vilket gör att eventuellt vatten vandrar runt inne i båten och blir svårt att få bort.

Kanske är det trots allt så att skum blir bästa lösningen. Tänker igenom det.

Återigen - uppskattar att du tog dig tid.

Vänligen

Peter Bryttne

•  2009-03-01, 17:36 1056Svara till1054

Robert är inte online. Senast aktiv: 2010-06-08, 9:06Robert

Oceanseglardagarna OSK Member

Hej Peter, jag har både ägt stenullsisolerade stålbåtar och har ett flertal vänner som har sina stålbåtar isolerade med Stenull. Slagvatten är inga problem då stenullen är kraftigt vatten avstötande. (Till skillnad från glasull ex. vis. men misstänker du känner till detta)

Min förra stålbåt byggde jag om inredningen på och plockade då bort stenullen då jag ville ha en mindre "komplex" (ehh) isolering med tanke på ex. kackerlackor. Dvs. ingen riktig anledning Smile

Jag använde "ecoPRIM" vilket är en självslocknande skumplast (även om jag ville det skulle slockna ännu fortare. Brände ca en 5 kronas hål från däck med svetsen där det låg dikt an mot plåten i innertaket från insidan. Detta resulterade i ett kaffefats omkrets på undersidan av smält isolerig som en krater ungefär.) Isoleringen fungerade ypperligt, och enkelt att skära till. Jag lät båten ligga i året runt här i Stockholm under några år efter omisoleringen och blev väldigt nöjd med resultatet. Lämnade ca 1 cm i distans mot skrovet och klämde fast skivorna mellan spanten. Genom att jag gjorde en "flytande" inredning så var det lätt att plocka bort paneler och isolering om jag behövde laga eller komma åt skrovet av någon anledning.. (lätt och lätt, mer eller mindre oförstörande är väl bättre att säga). Jag kunde även limma fast echoPrim under durkarna och använde även "lock" av echoPrim som jag använde mot skylights mm.

Men som sagt. Stenull är helt ok oh fungerar precis lika bra.

So Long, and Thanks for All the Fish
  •  2009-03-01, 20:35 1057Svara till1056

OSK Member

Hejsan!

Intressant och det låter ju himla vettigt - är fortsatt lite osäker på hur jag skall hantera kondensfukten.

Hur fixade du 1 cm distans?

Tackar igen för förslagen!

Mvh Peter

•  2009-03-02, 6:27 1058Svara till1057

Robert är inte online. Senast aktiv: 2010-06-08, 9:06Robert

Oceanseglardagarna OSK Member

Jag lade lite distansmaterial, (läs plywood bit) som jag klämde fast mellan skrovet och isoleringen. Jag hade ett lager "tjära" på insidan av friborden så jag endast tryckte fast bitarna mellan skrovet och isoleringen. ). Tjäran satt på när jag köpte båten, så det var inte min idé, men det fungerade fantastiskt bra. )
    So Long, and Thanks for All the Fish
  •  2010-04-07, 22:57 1727Svara till822

roger är inte online. Senast aktiv: 2012-01-18, 8:07roger

OSK Member

Hej

Misstänker att detta svar är lite sent påkommet, men jag lägger mig i ändå.

Har hållt på med större fartyg i många år. Fartyg från tidigt 1900-tal och senare har målat skrovet invändigt med mönja och därefter lagt dit stenullsskivor direkt på den EJ torkade mönjan mot skrovet. Alltså ingen luftspalt. Har rivit fartyg från denna epok utan att finna någon som helst antydan till rost. Beklädnad invändigt skall EJ förses med diffusionstätt material såsom plast el dylikt. Sörj för god ventilation invändigt så får man bort kondens.

Tack för mig

Roger

S/Y NATKA

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems