Så här skrev Åke Persson i SXK-Medelhavsseglarnas tidning Odyssé. Jag har saxat det från TIPS-sidan, för vilken jag är ansvarig:
Jag har ett trådlöst bredband, s.k. W-LAN, i båten när vi nu ligger i Torrevieja. Den antenn som jag först satte upp var utrustad med USB-kontakt. Antennen tålde klimatet trots att jag satte den utomhus så högt som möjligt.
Under hösten har jag köpt en ny dator bärbar dator med inbyggt Ethernet och W-LAN. Jag hade stora problem att få reda på hur jag skulle kunna ansluta en extern antenn till datorn. Till slut kunde en säljare på Misco råda mig. Jag köpte då en D-Link typ DWL-G810 Ethernet-to-Wireless Bridge. Med denna använder jag LAN-kortet i datorn (RJ 45-kontakt). D-Linken kostar på InWarehouse 831:- inkl moms och på Misco 819:- SEK inkl moms. Så här ser den ut:
D-Linken har ingång för extern antenn. Jag har då köpt antenn med inbyggd förstärkare, typ HORIZON mini omnidirectional 7 dB, från företaget Interline i Polen, www.interline.pl. Så här ser antennen för 7 dB ut:
Företaget har 3 olika sprötantenner med följande värden:
Förstärkn Längd Pris:
7 dB 360 mm € 32:-
9 dB 540 mm € 38:-
12 dB 1125 mm €47:-
D-Link säljer också en egen utomhusantenn på 8 dB, typ ANT24-0800 med ungefär samma utseende som Horizon. Längd 520 mm. Den kostar $119,99. Se D-Links hemsida, www.d-link.com. Det är alltså betydligt billigare att köpa från Interline i Polen.
Antennen placerade jag under radarantennen i masten. Nu har jag tillgång till 12 st W-LAN-nät i Torrevieja mot 2 st tidigare med det gamla antennarrangemanget.
Jag hoppas att det här kan vara ett bra tips för andra Medelhavsseglare.
Åke Persson