i Sök

e-mail på sjön

Senaste inlägg 2011-11-24, 10:45 av mariekeIII. 2 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2009-12-15, 22:58 1553

Nada är inte online. Senast aktiv: 2011-10-10, 8:03Nada

OSK Member

e-mail på sjön

Hej,

Är inte någon IT tekniker direkt och nu försöker jag få grepp om hur vi skall kunna skicka och ta emot e-mail på bästa sätt när vi är ute. Jag vill försöka få till en lösning som fugerar bra både för mobil (längs Europa) och sattelit (biscaya, atlanten, etc.).

Vad jag använder i det dagliga livet är ett Gmail konto och då surfar man ju in på internet och allt fugerar toppen. Jag tänker mig att med mobil eller sattelit telefon vill man ogärna "surfa" utan man vill bara hämta hem och skicka iväg mail'en och sedan koppla ner.

Om jag nu har förstått saken rätt så behöver man ett e-mail konto (altså inte ett sådant man har på Gmail utan ett sådant man får av t.ex. telia om man har deras bredband etc.). Detta för att kunna koppla ett mailprogram (ex. outlookexpress) direkt till servern och sedan skicka och ta emot e-mail utan att gå ut på nätet?

Men hur får man tag i ett sådant på bästa sätt när man inte har något abonnemang hos någon operatör (telia, bredbandsbolaget etc..)?

Sedan är det, det här med storleken på e-mail, komprimering o.s.v...

Tacksam för alla tips.

Mvh

Andreas

S/Y Nada

•  2009-12-17, 14:33 1555Svara till1553

vagabond är inte online. Senast aktiv: 28 jan, 2012, 19:38vagabond

Avseglare_2009 OSK Member

Sv: e-mail på sjön

Andreas,

behöver du absolut ett konto hos en bredbandsopperatör? Du går ju i praktiken ut på Internet då också, i alla fall när du är utanför bostaden där bredbandet är installerat rent fysiskt. Min personliga erfarenhet är att det är bättre att inte ha ett operatörknutet e-mailkonto, annars måste du byta e-mailadress om du byter operatör. Om du ligger i en marina så finns det ofta trådlöst bredband/WiFi där, och då kan du använda vilket e-mailkonto du vill och har ingen speciell nytta av din bredbandsoperatör. Om du är ute på havet så kan du däremot inte använda vilket konto som helst. Har du kortvågsradio så kan du bara använda Sailmail (om du sänder via amatörbandet, gratis) eller Winmail (om du sänder via marinbandet, kostar att använda). Kanske finns det någon mer variant.  Om du har satellittelefon så tror jag att det är samma som gäller där (men är inte säker).

För WiFi har du inga begränsningar i storlek, men för kortvåg och satellittelefon måste man undvika bilagor och bilder, samt inte skicka/ta emot större mail än c:a en A4-sida.

Hälsningar
    Bengt

Segla och hav det sjönare!
  •  2011-11-24, 10:45 2374Svara till1555

mariekeIII är inte online. Senast aktiv: 2011-12-17, 19:39mariekeIII

Sv: e-mail på sjön

Jag använder med stor framgång Sailmail. Bara text men bra Gribfiler med väderinfo. Det kostar 250 US per år men kräver SSB och ett pactor modem (ganska dyrt).

Satelit kan också användas typ en Iridiumtelefon med inbyggt eller fristående modem blir billigare men användningen mycket dyrare (typ 600€ för ett år och 500 tim).

Tillslut så rekomenderar jag att du utomlands köper en yttre WiFi antenn typ The Wirie så du kan sitta i båten och surfa.  Trådlöst är utbyggt nästan över allt och användningen kan oftast betalas med ett kreditkort. Jag använder detta just nu.

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems