i Sök

SSB eller Satellittelefon eller Navtex kombinerat med Epirb?

Senaste inlägg 2011-12-01, 17:50 av fjeansson. 9 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2010-02-12, 16:47 1631

LadyGlion är inte online. Senast aktiv: 2012-01-31, 10:47LadyGlion

OSK Member

Jag vet att det inte finns något rakt svar på denna fråga. Men min tanke är att vi skulle kunna bilda ett diskussionsforum för att belysa fördelar och nackdelar med de olika systemen.

Det jag främst är intresserad av är att kunna ta in en bra väderleksrapport, samt kunna kalla på hjälp i en nöd situation.

Är det någon som har kunskap och erfarenhet av dessa frågor så svar i detta forum.

•  2010-02-12, 18:58 1633Svara till1631

Jörgen är inte online. Senast aktiv: 2012-02-07, 11:17Jörgen

Oceanseglardagarna OSK Member

Sv: SSB eller Satellittelefon eller Navtex kombinerat med Epirb?

Du får börja med att tala om i vilket område du har tänkt segla
    S/Y Gantika
    Callsign SCHU
    Ham SMØXHU
    Mail gantika@hotmail.com
  •  2010-02-14, 15:26 1637Svara till1633

LadyGlion är inte online. Senast aktiv: 2012-01-31, 10:47LadyGlion

OSK Member

Ligger för närvarande i östra medelhavet, och tänker i år gå över till Kanariöarna. Sedan får vi se om vi fortsätter.
  •  2010-03-26, 13:38 1700Svara till1637

vagabond är inte online. Senast aktiv: 28 jan, 2012, 19:38vagabond

Avseglare_2009 OSK Member

Tja, jag skulle vilja säga att frågan är fel ställd Wink . Det är inte frågan om antingen eller, utan att helst ha alltihop. (Om man har råd)

Både kortvågsradio och satellittelefon fungerar för att ta ned Grib-filer och väderkartor, samt att skicka e-mail (kräver att man har ett Pactormodem). Kortvågsradion är bra för att kommunicera med andra båtar, men kan bli dyr innan allt är installerat. Men när den är på plats är "samtalen" kostnadsfria. Satellittelefonen kan vara enklare om man vill prata med dom därhemma, kräver ingen installation, men däremot ett abonnemang och relativt höga samtalsavgifter. Valet är alltså inte helt självklart.

Ur säkerhetssynpunkt är kortvågsradion klart överlägsen, under förutsättning att man har en marin radio med DSC. Men då måste man också ha en marin licens (som man kan ta på tex Stockholm radio). Tyvärr är kortvågsapparater för marinbandet c:a 3-4 gånger dyrare än amatörapparater. En amatörradio och d:o licens är inte till mycket hjälp i en nödsituation. Jag vill inte påstå att den är värdelös, men näst intill, då yrkessjöfarten och räddningstjänsten inte lyssnar på amatörfrekvenserna, utan bara har skyldighet att svara på anrop via DSC (att det finns folk på bryggan eller kustradiostationerna som sitter och lyssnar "manuellt" är helt borta ur bilden sedan 01jan2000, det är bara DSC som gäller om man vill vara säker på att få ett svar). 

Navtex fungerar i kustnära områden (ett relativt begrepp, då tex. Navtex från Azorerna fungerar på upp till 7-800 distansminuters avstånd, medan andra bara når 2-300 NM). Navtexsändningarna kan också hämtas hem med hjälp av kortvågsradio (både marin och amatör). Program för att hantera Navtex, e-mail m.m. i PC.n (som är ett måste) kan tankas ner gratis eller till blygsam kostnad från Internet.

EPIRB har man ingen användning av förrän fartyget sjunkit, då skickar den ut en nödsignal via satellit, samt en s.k. "homingsignal" som fartyg och andra räddningsenheter kan använda för att hitta Epirben.

Så egentligen ska man ha en marin kortvågsradio, möjlighet att ta emot Navtex, samt VHF och Epirb. Men som sagt det är en kostnadsfråga också. Ibland får man dra gränsen nånstans.

Hälsningar
    Bengt

Segla och hav det sjönare!
  •  2010-03-26, 21:46 1701Svara till1631

Gaija är inte online. Senast aktiv: 2012-01-23, 19:04Gaija

Oceanseglardagarna OSK Member

Mycket bra frågeställning. Sliter själv med att finna svar på detta. Det alternativ vi lutar åt just nu (för jorden runt segling) är:

EPIRB - Säkerhetsutrustning. Som vi ser det - ett måste.
    Satellittelefon: Garanterad täckning. Fungerar som modem (exempelvis för väder-information).
    VHF: Hamn-, Kustnära- och övrig närkontakt.

Hoppas vi kan få mer synpunkter kring detta.

•  2011-05-01, 23:03 2147Svara till1701

vagabond är inte online. Senast aktiv: 28 jan, 2012, 19:38vagabond

Avseglare_2009 OSK Member

• Håller med om att Epirb är ett måste.
    • Satellittelefonerna har gått ner kraftigt i pris (Dixons på Heathrow Airport säljer för drygt 400.- GBP) och i Sverige kan man få dom för c:a 7.000.- SEK, så det blir betydligt billigare än kortvågsradio i inköp.
      Därtill kommer visserligen abonnemangs- och samtalskostnaderna, men med en kortvågsradio med DSC (vilket är ett "måste" om man vill kunna komunicera med den kommersiella sjöfarten eller landbaserade kustradiostationer), så är man uppe i 50-55.000.- SEK för en ny utrustning. Man kan använda en satellittelefon mycket för dom pengarna. Dessutom måste man ha licens, vilket dels innebär en speciell utbildning för amatörradio, en utbildning som står kvar på femtiotalsnivå, och inte är anpassad för båtbruk, dels en licens för det kommersiella marinbandet (med därtill hörande utbildning) för att få kommunicera med dem..
    • VHF har man nytta av i nästan alla hamnar och slussar när man kommer utomlands, så det är en sjävklarhet att ha en sådan. Både en fast monterad med masttoppsantenn och en handburen.

Med risk för att stöta mig med alla kortvågsfantaster, så vill jag nog ändå säga att kortvågsradion börjar bli lite out-of-date och snart kommer att hamna på samma hylla på marinmuseet som sextanten och lodlinan. Wink

Hälsningar

Bengt

Segla och hav det sjönare!
  •  2011-05-11, 23:05 2158Svara till1700

jany är inte online. Senast aktiv: 2011-09-27, 14:10jany

OSK Member

Hej Bengt, Du verkar vara en hejare på kommunikation. Var kan man hitta o köpa programmen för att tanka hem signalerna via SW-radio till PC´n , har du web-adresser?

Hälsningar / JanN

jany
  •  2011-05-21, 18:36 2166Svara till2158

ehde är inte online. Senast aktiv: 2012-02-07, 14:17ehde

OSK Member

Hej, om ni funderar på sattelitutrustning så kolla in mailasail.com

Svenska leverantörer vill bara sälja utrustning, mailasail har förstått att kostnaderna ligger i trafiken och har utvecklat en service som minskar kostnaderna till en tiondel. Dessutom har vi upptäckt att en hel del utrustning kostar under halva priset mot svenska leverantörer (FB 150 t ex) . Deras support är fantastisk!

•  2011-11-30, 12:12 2383Svara till2166

mariekeIII är inte online. Senast aktiv: 2011-12-17, 19:39mariekeIII

Ebirb ett måste så lika AIS!

Navtex funkar bara i Europa och USA kan undvaras.

Jag har både SSb och Iridium med modem. Jag har funnit ut att trots investeringen i en icom 802 och ett pactormoden totalt c:a 38000 Skr (köpt utomlands) så har användningen och gribfilerna via Sailmail varit ovärdeliga och gratis (dock bara text vid mail) total årskostnad 250 US dollars. Sailmail funkar mycket bra!

Dessutom sänds många sailors kontaktnät med värdefull info och pos. rapporter  på SSB

Iridium funkar också men är väldigt dyrt ett årsabonemang kosta för 500 tim c:a 600 € dessutom kräver det att man vid förnyning många nm bort ett nytt chips att stoppa i telefonen ( inte så lätt om man köpt på Canarieöarna och just befinner sig på Tonga) .

En Gribfil kostar här upp till 25 US dollars att ladda ned och detta gör du varje dag . Du kan dock tala som i en vanlig mobil med dina vänner och hemmavarande barn vilket är ovärdeligt!

Köp båda systemen och använd Sailmail  för grib och mail och satelit för samtal.

•  2011-12-01, 17:50 2385Svara till1631

fjeansson är inte online. Senast aktiv: 2012-01-15, 22:11fjeansson

Jag tycker att man bör vara utrustad så här, med tanke på priset.

* En Navtex kostar 2500 kr på nätet. Jag tycker det är små summor i sammanhanget för de flesta långseglare. Så det är bara att köpa. Enkelt att installera för antennen kan sitta inombords och behöver inte sitta så högt upp.

* En Inmarsat satellittelefon med inbyggd GPS kostar 5000 kr (mässpris) och det tycker jag är bra att ha i grabbagen. Du kan ringa direkt och tala med Svenska sjöräddningen som kontaktar respektive lands MRCC för att dirigera ut närmaste fartyg. Eller ringa Svenska sjukvårdsupplysningen om någon blir sjuk.

* Ett billigare alternativ till en EPIRB är en PLB. Den sänder på samma frekvenser till samma satelliter men är så liten så du har den i fickan. Funkar också på land om du ska på vandring etc. Nackdelen är att om du skall med på ARC-racet över atlanten så tror jag dom kräver EPIRB, även om en PLB är likvärdig i funktion. En PLB kostar 2500 kr.

* En SSB-radio är jättebra, men dyr, och krånglig att installera, och kräver att du läser en bok och gör ett test. Du har täckning jorden runt och kan läsa och skicka mail, sända nödmeddelanden, etc. Installationen är dock väldigt krånglig. Du skall isolera akterstaget och använda som antenn, du skall göra nya genomföringar under vattenlinjen för att få en tillräckligt bra jord, etc. Den drar också mycket ström. Har du handen på akterstaget när du sänder bränner du dig. Dessutom skall du ha en separat extra antenn för DSC-funktionen. Jag tycker SSB-radio är bra om man skall jorden runt eller till platser där satellittelefonen inte har så bra täckning (ex nära polerna). Den är också bra om man är lite tekniknörd som jag. Den är aktuell för långseglare tills satellitkommunikationen blir billig, vilket jag inte tror kommer att hända på länge (+15 år).

Så här tycker jag du skall göra: 

1. Ha en PLB i fickan (2500 kr)

2. Ha en satellittelefon i grab bagen (5000 kr)  

3. Köp en Navtex (2500 kr) 

Allt detta för cirka 10.000 kr! Sedan om du vill ta emot väderrapporter utanför navtex-täckning har du satellittelefonen kopplat till datorn.

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems