Jag tycker att man bör vara utrustad så här, med tanke på priset.
* En Navtex kostar 2500 kr på nätet. Jag tycker det är små summor i sammanhanget för de flesta långseglare. Så det är bara att köpa. Enkelt att installera för antennen kan sitta inombords och behöver inte sitta så högt upp.
* En Inmarsat satellittelefon med inbyggd GPS kostar 5000 kr (mässpris) och det tycker jag är bra att ha i grabbagen. Du kan ringa direkt och tala med Svenska sjöräddningen som kontaktar respektive lands MRCC för att dirigera ut närmaste fartyg. Eller ringa Svenska sjukvårdsupplysningen om någon blir sjuk.
* Ett billigare alternativ till en EPIRB är en PLB. Den sänder på samma frekvenser till samma satelliter men är så liten så du har den i fickan. Funkar också på land om du ska på vandring etc. Nackdelen är att om du skall med på ARC-racet över atlanten så tror jag dom kräver EPIRB, även om en PLB är likvärdig i funktion. En PLB kostar 2500 kr.
* En SSB-radio är jättebra, men dyr, och krånglig att installera, och kräver att du läser en bok och gör ett test. Du har täckning jorden runt och kan läsa och skicka mail, sända nödmeddelanden, etc. Installationen är dock väldigt krånglig. Du skall isolera akterstaget och använda som antenn, du skall göra nya genomföringar under vattenlinjen för att få en tillräckligt bra jord, etc. Den drar också mycket ström. Har du handen på akterstaget när du sänder bränner du dig. Dessutom skall du ha en separat extra antenn för DSC-funktionen. Jag tycker SSB-radio är bra om man skall jorden runt eller till platser där satellittelefonen inte har så bra täckning (ex nära polerna). Den är också bra om man är lite tekniknörd som jag. Den är aktuell för långseglare tills satellitkommunikationen blir billig, vilket jag inte tror kommer att hända på länge (+15 år).
Så här tycker jag du skall göra:
1. Ha en PLB i fickan (2500 kr)
2. Ha en satellittelefon i grab bagen (5000 kr)
3. Köp en Navtex (2500 kr)
Allt detta för cirka 10.000 kr! Sedan om du vill ta emot väderrapporter utanför navtex-täckning har du satellittelefonen kopplat till datorn.