Följande mail inkom med ett antal frågor som den som känner sig kunnig i ärendet kanske kan svara på /Anders
.....
Hej!
Jag heter Ira och håller på skriver en kort uppsats om segling över Atlanten, något som är helt främmande för mig. Jag har försökt leta information på Internet men vissa frågor har jag svårt att få besvarade. Jag undrar om jag kanske kunde få hjälp av er eller om ni känner till någon annan som kan svara på följande frågor:
- När på året är det möjligt att segla från Västindien till Sverige? (jag förstår att orkansäsongen är mellan juli och november och att det är riskabelt att segla då, men kan man segla i oktober november igen? och vara i Sverige i november eller december eller är det för kallt då eller några andra problem med vädret? Hur är det med isar i Sverige, kan man komma iland i januari eller februari?
- Är det möjligt att segla från Brasiliens kust till Sverige hela året? (jag förstår att orkanområdet är kring Västindien, men går det att segla från områden lite mer söderut i Atlanten hela vägen till Europa utan problem med riktning på vindar, orkaner eller is?) Är det möjligt att segla från Brasilien till Västafrika hela året eller under vilka perioder?
- Ar det möjligt att köra motorbåt över Atlanten från Sydamerika?
- Är det någon period på året då vindarna är i sådan riktning att man inte kan segla från Centralamerika/Sydamerika till Europa? (Men att man kanske kan segla från Europa till Sydamerika)
- Kan kryssningsfartygen ta sig över Atlanten året om?
Tack så jättemycket för svar eller hänvisning. Jag kan också nås på telefonnummer 0707-45 77 77.
Hälsningar
Ira
iramata@hotmail.com
.....
s/y Arctic Fox
Callsign SLIC
HAM: SM0WTS
http://www.arctic-fox.nu
mailto:kapten@arctic-fox.nu