Hej,
Nackdelen med bärbara datorn är följande:
* Den är inte vattenskyddad (oftast)
* Skärmen är mycket mer solkänslig. Blir problem att se i direkt solljus
* Den drar mer ström än plottern, ofta väldigt mycket mer. Även en strömsnål dator.
* Den är känsligare för driftstörningar än en plotter
Den stora fördelen med PC är egentligen bara att man enkelt kan skaffa (ofta ganska ouppdaterade) piratkopierade sjökort jorden runt, till exempelvis Maxsea eller Open CPN. Och att det är mycket billigt att konvertera sin hemma-laptop till en navigationslösning (250 kr för GPS-pucken).
En bra Plotter, exempelvis Lowrance HDS serien, har mycket strömsnål och ljusstark LED-skärn, är naturligtvis vattentät och har också väldigt billiga sjökort till. Plottern kostar ungefär som en bärbar dator. Navionics Gold-kort kostar mycket lite och täcker väldigt stora områden. Navionics 3XG kortet som täcker hela central- och sydamerika inkl karribien (!), kostar 169 USD (1150 kronor). Finns även att köpa från Engelska webbsidor (så man slipper ev tullavgifter). Detta pris var det första jag hittade på Google och det finns säkert billigare. Vi räknade tidigare ut att totala sjökortkostnaden för plottern och vår planerade 4 års jorden runt seglats var runt 11.000 kr, eftersom korten täcker sådana väldiga områden. Det tycker jag är en liten kostnad i sammanhanget! Och då har man uppdaterade sjökort hela vägen runt, som man ser i sittbrunnen.
Jag tycker att du skall köpa en plotter och placera den i sittbrunnen. Så kan du ha en laptop med GPS-puck som reserv eller planeringssyften nere i båten. Och några begagnade översiktskort på papper från Brittiska amiralitetet kan du köpa på http://chartsales.co.uk/ (för 3 pund styck). Att ha liggande på navigationsbordet, även dessa att planera på, eller för nödfall.