i Sök

Sjökort på PC vs GPS

Senaste inlägg 2011-10-07, 11:18 av fjeansson. 13 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2011-01-14, 10:11 2039

Tony o Lina är inte online. Senast aktiv: 2011-03-15, 11:51Tony o Lina

Sjökort på PC vs GPS

Hej Alla!

Jag och min sambo(Lina) har planer på att ge oss ut på långsegling om ett par,tre år så nu har vi ett antal frågor som vi gärna vill ha besvarade om det går!

Vi börjar med frågan ang navigering.

Om jag nu har en gps kopplad till PC med samtliga sjökort på blir det inte svårt att ha den ute i sittbrunnen vid dåligt väder?

Är GPS att föredra? då måste man ju köpa en massa kort till den.

Mvh Tony

•  2011-01-14, 20:00 2040Svara till2039

Jörgen är inte online. Senast aktiv: 2012-05-21, 19:41Jörgen

Oceanseglardagarna OSK Member

Sv: Sjökort på PC vs GPS

Vid långsegling finns det väl ingen anledning att ha en PC igång, i princip behöver du ju bara sjökortet när du skall in i en hamn eller ankra, vid segling lägger man väl ut en waypoint utanför tänkt hamn och seglar till den. waypointen kan ju ligga mellan 30-1000 Nm bort.

Jörgen 

S/Y Gantika
    Callsign SCHU
    Ham SMØXHU
    Mail gantika@hotmail.com
  •  2011-01-16, 23:17 2043Svara till2040

Även under en långsegling så ingår ju navigering längs kustlinjer och öar! Att jag inte behöver sjökort mitt ute på Atlanten förstår jag också!
  •  2011-01-17, 14:25 2044Svara till2043

Jörgen är inte online. Senast aktiv: 2012-05-21, 19:41Jörgen

Jag vidhåller vad jag skrev tidigare. Så fort du har lämnat Sveriges och Finlands skärgårdar så har du ingen nytta av en PC i sittbrunnen.

Det är väl nästan bara i våra skärgårdar som det finns grynnor att akta sig för. 

Dessutom är det ju så att PC:n drar en massa ström som du har ont om. 

S/Y Gantika
    Callsign SCHU
    Ham SMØXHU
    Mail gantika@hotmail.com
  •  2011-01-17, 15:03 2045Svara till2043

Paulin är inte online. Senast aktiv: 2012-04-20, 18:40Paulin

Hej Tony och Lina,

Jag skulle vilja säga att det är en bekvämlighetsfråga och en ekonomisk fråga - som det mesta annat. Vi har gjort så här:

Vi har alla sjökort på PC med vår huvudGPS kopplad till datorn. Om vi vill kan vi koppla datorn till en extern TV-skärm som går att se från sittbrunnen (om man vickar på huvudet lite). I vissa områden, som till exempel i Skottland eller i de galiciska långa vikarna, har vi använt skärmen mycket framför allt vid ankring. Om man är två som seglar så funkar det annars bra att en står vid navigationsbordet och ger direktiv till rorsman. Strömfrågan har löst sig själv eftersom vi inte använder PCn vid längre överfarter. Tänk också på backup i form av programvara på extern hårddisk, GPS-puck mm.

Lycka till!

Ann och Udo

s/y Orca 

•  2011-01-17, 20:12 2046Svara till2045

Hej Ann och Udo!

Tack för ett informativt svar!

Vi fortsätter att forska i ämnet :)

Mvh Tony o Lina

•  2011-01-17, 20:58 2047Svara till2046

LisaoJanne är inte online. Senast aktiv: 2012-05-17, 11:13LisaoJanne

Avseglare_2009 Oceanseglardagarna OSK Member

Hej Tony och Lina!

Vi har gjort lika som Ann och Udo, som vi också seglat tillsammans med i somras. På vår pc har vi tre olika program, dels ett gratis som jag tror heter Open CPN och dels MaxSea och ett till. Där har vi använt en Gps-puck. Utöver det har vi en gps till radarn, som ger position, inga kartprogram där. Sedan har vi en liten bärbar gps. I Sverige hade vi sjökort till den, men nu använder vi den för att lägga ut waypoints mellan två punkter så kan vi ha den i sittbrunnen, och se vartåt det barkar. Vid finnavigering använder vi pc:n på samma sätt som Ann o Udo, en står nere och den andra uppe. Det tillsammans med pilots känns  tillräckligt.

Om jag hade haft obegränsat med pengar kanske jag skulle valt en plotter med alla program, alternativt en vattenfast skärm som fungerar jättebra i solljus som slav till den jag har i salongen. Men det blir nog rätt dyrt.

Sedan är vi lite gammaldags också så vi har nästan alltid sett till att ha översiktskort. Jag tycker det är roligare att planera med dem. Då tänker jag inte på Atlantöverfart, eller Stillhavsöverfart heller för delen, men allt annat.

Lycka till med planerandet och hör gärna av er. Kan vi hjälpa till så gör vi det mer än gärna.

Lisa o Janne på s/y SallyRuth

www.sallyruthsailing.blogspot.com

•  2011-01-17, 21:59 2048Svara till2047

Hej Lisa o Janne!

Mycket bra info, tack för det!

GPS-puck och gratis nav-program, nu har vi mycket att söka info om under morgondagen.

Inte alls omöjligt att vi hör av oss med frågor. Stackarn vi köpte vår båt av har fått svara på massor av frågor. :)

Mvh Tony o Lina

•  2011-02-24, 12:25 2097Svara till2048

För dem det intresserar kommer vi att använda oss av två st navigeringsprogram (bla Seaclear) till PC. Ett för vektoriserade kort och ett för vanliga scannade. Handhållen GPS kommer att kopplas till, och GPS-puck i reserv.

Utöver det blir det papperskort och seglingsbeskrivningar!

Mvh Tony o Lina

•  2011-02-25, 4:27 2098Svara till2097

Aguila är inte online. Senast aktiv: ti, 01 maj 2012, 17:29Aguila

OSK Member

Det i mitt tycke bästa gratisprogrammet på marknaden är OPEN CPN som har många funktioner. När det gäller GPS så är grundfunktionen att ange vilken position den befinner sig i. Att koppla en GPS till en dator kan göras på olikka sätt beroende på GPS-en. Puckar har ofta USB-kontakter medans mer avancerade GPS-er använder sig av seriell port som då oftast kräver en seriell till USB konverter som köps på Kjell & Co eller Clas Ohlson för en billig peng. GPS kan sen bli mer avanserade med displayer och ha olika funktioner för navigeringsändamål.

Vi har i grunden en chartplotter på styrpiedestalen så vi har det lätt med navigeringen men för att se vad AIS-en ser måste vi gå ner till navigationsplatsen och titta då plottern är för gammal att ta in sådana signaler. Navigeringen är dock inte något som måste ske sekundsnabbt varför en kan gå ner i flera minuter och föra upp den informationen till rorsman. Man får inte glömma bort att det är ögonen som avgör om informationen från navigationsprogrammet är riktigt eller känns felaktiga. När det gäller hamnangöringar är det piloten som är "sjökortet" och navigationsprogrammet hjälper en att hitta infarten vilket inte heller det brukar vara en situation där man är i tidsnöd.

Vad man ska tänka på vid navigering med dator är att helst ha en dator för enbart navigationsändamål och som inte används för Internet mm. Har man väl fått en dator att fungera utan problem med navigation så kan alla andra användningar som olika uppdateringar skada tidigare funktioner. Det är också viktigt att ha mer än en dator ombord om man får ett datorhaveri vilket inte är helt ovanligt när man kopplar in olika yttre enheter med egen strömförsörjning.

Lycka till med val och installationer.

Kjell

Aguila

•  2011-02-25, 8:41 2099Svara till2098

Tack Kjell!

Jag ska ta hem OPEN CPN och se vad det kan ge.

Anledningen till att vi kommer ha en GPS inkopplad från början är att det följde med en vid köpet av vår båt. Om den inte fungerar tillfredställande (den är gammal) kommer vi köra med en "puck" istället.

Tipset att ha en dator för enbart navigation kommer vi ta till oss.

Mvh Tony o Lina

Stormwind

•  2011-04-09, 12:16 2134Svara till2098

Sulamit2 är inte online. Senast aktiv: 2012-03-25, 20:06Sulamit2

Hej!

Läste om att ni har laddat ner Open CPN och är nöjda med den versionen. Själv har jag funderat på det programmet en tid och undrar följande; Hur mycket väger programmet? Min mac är ganska full på programvaror som kanske gör att open CPN inte får plats. Har ni kanske laddat ner kartor vartefter?

Hälsningar

Tove Änggård

S/Y Sulamit2

•  2011-09-22, 20:39 2268Svara till2039

ehde är inte online. Senast aktiv: 2012-03-02, 14:58ehde

OSK Member

Hej! Vi har numera en iPad i ett vattentätt fodral från Solteknik, den används vid ratten när vi går in i hamn eller i skärgården.

Det finns hållare för det fodralet. Har fungerat mycket bra! Annars är det som andra skrivit det är ingen vid ratten när man seglar utomskärs eller på öppna hav.

•  2011-10-07, 11:18 2284Svara till2039

fjeansson är inte online. Senast aktiv: 2012-03-23, 2:10fjeansson

Hej,

Nackdelen med bärbara datorn är följande:

* Den är inte vattenskyddad (oftast)

* Skärmen är mycket mer solkänslig. Blir problem att se i direkt solljus

* Den drar mer ström än plottern, ofta väldigt mycket mer. Även en strömsnål dator.

* Den är känsligare för driftstörningar än en plotter

Den stora fördelen med PC är egentligen bara att man enkelt kan skaffa (ofta ganska ouppdaterade) piratkopierade sjökort jorden runt, till exempelvis Maxsea eller Open CPN. Och att det är mycket billigt att konvertera sin hemma-laptop till en navigationslösning (250 kr för GPS-pucken).

En bra Plotter, exempelvis Lowrance HDS serien, har mycket strömsnål och ljusstark LED-skärn, är naturligtvis vattentät och har också väldigt billiga sjökort till. Plottern kostar ungefär som en bärbar dator. Navionics Gold-kort kostar mycket lite och täcker väldigt stora områden. Navionics 3XG kortet som täcker hela central- och sydamerika inkl karribien (!), kostar 169 USD (1150 kronor). Finns även att köpa från Engelska webbsidor (så man slipper ev tullavgifter). Detta pris var det första jag hittade på Google och det finns säkert billigare. Vi räknade tidigare ut att totala sjökortkostnaden för plottern och vår planerade 4 års jorden runt seglats var runt 11.000 kr, eftersom korten täcker sådana väldiga områden. Det tycker jag är en liten kostnad i sammanhanget! Och då har man uppdaterade sjökort hela vägen runt, som man ser i sittbrunnen.

Jag tycker att du skall köpa en plotter och placera den i sittbrunnen. Så kan du ha en laptop med GPS-puck som reserv eller planeringssyften nere i båten. Och några begagnade översiktskort på papper från Brittiska amiralitetet kan du köpa på http://chartsales.co.uk/ (för 3 pund styck). Att ha liggande på navigationsbordet, även dessa att planera på, eller för nödfall.

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems