i Sök

Engelska kanalen

Senaste inlägg 2008-04-11, 22:23 av Mattias. 4 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2008-04-06, 18:40 493

Mattias är inte online. Senast aktiv: 2008-06-21, 16:33Mattias

Engelska kanalen

Hej,

Jag undrar vad som gäller för att gå genom engelska kanalen med segelbåt. Vinden in i höger öra, bara tuta och köra, eller finns det regler/restriktioner? Har tidigare fått lite olika bud. Vore fint om någon som vet kunde räta ut frågetecknen!

Mvh

Mattias

•  2008-04-06, 20:10 494Svara till493

Robert är inte online. Senast aktiv: 2010-06-08, 9:06Robert

Oceanseglardagarna OSK Member

Sv: Engelska kanalen

Det är inga speciella regler enkom för seglare, men man bör/får inte befinna sig i farleden som fritidskeppare och om man behöver gå från sida till sida, så gör man det tvärs över och inte diagonalt med målet att vistas så kort tid som möjligt i trafikzonen.

Sedan gäller att du skall ropa upp Europort när du skall korsa trafikzonen in mot Rotterdam. (Samma gäller naturligt när du skall in i de stora hamnarna ex. Dover som är tätt trafikerade, där ropar man upp hamnen då man vill få tillträde.)

Sedan är det ju lite speciellt för oss svear vad gäller strömmar och tidvatten, men misstänker att frågan mer gällde själva transporten genom kanalen.

Kanske någon annan har något ytterliggare?

So Long, and Thanks for All the Fish
    Taggad med:
  •  2008-04-07, 22:29 497Svara till494

Tack för inlägget. Jag ställde frågan efter att ha talat med bekanta som påstod att man som fritidsskeppare måste inneha viss nautisk behörighet samt att man måste ha viss utrustning ombord för att överhuvud taget få passera kanalen. Har aldrig hört talas om detta tidigare och vill få bekräftat några sådana regler ej existerar för att undvika överraskningar när jag väl kommer ner i kanalen.

Mvh

Mattias

•  2008-04-09, 12:23 501Svara till497

roger är inte online. Senast aktiv: 2012-01-18, 8:07roger

OSK Member

Hej Mattias

Har heller inte hört av några som helst speciella regler för att gå via Engelska kanalen. Gjorde själv förra våren en segling från Södra Spaninen i en stålseglare (50fot) upp till Sthlm. Håll dig bara straxt utanför trafiklederna så blir det inga problem. Dock bör båten vara utrustad  rent säkerhetsmässigt för Atlantsegling då du går över Biscaya. Fransmännen kan kräva en besiktning av utrustning om du angör Franskhamn. Det finns olika zoner vad gäller den utrustning som skall finnas ombord.  

Mvh

Roger S/Y NATKA

•  2008-04-11, 22:23 512Svara till501

Tackar, då kan jag sova lungt igen...
Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems