i Sök

vindrutetorkare?

Senaste inlägg 2008-09-12, 15:49 av guster. 4 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2008-08-04, 14:25 728

captainChay är inte online. Senast aktiv: 2008-08-29, 14:01captainChay

vindrutetorkare?

hallå,är det ngn som vet var man kan hitta torkare som går horisontellt fram och tillbaka på wire eller skena.Jag bygger en Spraytype med väldigt låga framrutor och får ej rum med konventionella torkare.Vore glad för tips, även om ngt enkelt eller inte enkelt sätt att åstadkomma dylika.
  •  2008-08-05, 17:56 734Svara till728

Robert är inte online. Senast aktiv: 2010-06-08, 9:06Robert

Oceanseglardagarna OSK Member

Sv: vindrutetorkare?

kanske kan du använda samma idé som Mercedes använder för sin monotorkare? Den är ju placerad i mitten på vindrutan och täcker en ganska lång sträcka, kanske till och med kan fungera med 2 stycken placerade med lite större avstånd?

So Long, and Thanks for All the Fish
  •  2008-08-29, 14:00 753Svara till734

captainChay är inte online. Senast aktiv: 2008-08-29, 14:01captainChay

Tack
  •  2008-09-12, 15:35 762Svara till728

guster är inte online. Senast aktiv: 2008-10-22, 17:36guster

OSK Member

Hej!

Jag jobbar i det civila på ett fartyg och på vårt fartyg har vi horisontellt monterade vindrutetorkare som du efterlyser. De är av det engelska fabrikatet WYNN och finns både i 230 V AC och 24 V DC-utförande.  Det verkar som om WYNN-vindrutetorkarna marknadsförs av det engelska företaget B-Hepworth & Co Ltd  och har en egen hemsida enligt nedan

http://www.b-hepworth.com/pages/wynn_marine_range.html

Det finns också ett produktblad på en sådan windrutetorkare på deras hemsida men jag bifogar länken här

http://www.b-hepworth.com/pages/D%20Mk5%20&%20C.pdf

Dessa torkare är för proffsbruk och de är säkert inte billiga men jag antar att du vill att de skall fungera när de behövs.

Seglarhälsningar

Jan Guste 

Jan Guste
  •  2008-09-12, 15:49 763Svara till728

guster är inte online. Senast aktiv: 2008-10-22, 17:36guster

OSK Member

Hej igen!

Nu blev jag lite bekymrad för när jag tittade lite närmare på det engelska företagets hemsida såg jag att just den horisontellt monterade vindrutetorkaren utgått ur sortimentet men att det finns reservdelar att köpa fortfarande. Det fartyg jag tjänstgör på är byggt på Karlskronavarvet och det skulle fårvåna mig mycket om inte de hade sådana på lager. Andra varv som kan ha denna utrustning är Dockstavarvet uppe i Ångermanälven eller Rindö Marine som ligger i Vaxholm (Rindö). Alla dessa varv producerar/reparerar fartyg/båtar i den mindre kategorin som troligtvis är utrustade med horisontellt monterade  vindrutetorkare av Wynns fabrikat eller liknande.

Lycka till hälsar

Jan Guste

Jan Guste
Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems