i Sök

hjälp mig!

Senaste inlägg 2010-12-11, 14:32 av selene. 5 svar.
Sortera poster: Föregående Nästa
  •  2008-09-08, 23:16 759

gjutet är inte online. Senast aktiv: 2008-09-09, 20:45gjutet

hjälp mig!

Hej. har bestämmt mig med min kusin att segla till medelhavet nästa sommar. vi är alla rätt så hyfsade seglare jag hade bara velat ha lite tips om vad som ska med. båttips osv. vi har tänkt köpa en runt trettio fot, långkölad med plotter, rullfock och rullstor.

man kan vi mer tänka på när det gäller båtval och tillhörigheter. har endast seglat på västkusten innan mest då bohuslän så alla tips uppskattas. tack på förhand.

•  2008-09-09, 18:29 760Svara till759

afsailing är inte online. Senast aktiv: 2012-02-07, 19:56afsailing

Sv: hjälp mig!

Kära långseglarbörjare!

Det var en mycket stor fråga! Ett kort svar på frågan är: Ha med er ALLT plus reservkapital.

Allt händer och allt går sönder. Och när man minst anar det busar vädret till och man blir liggande i en dyr marina längs Engelska Kanalen utan att kunna fortsätta. Båten ska vara beprövad, långseglad och besiktigad på land. Utprovad under ganska lång tid av den nya ägaren. Annars kan jag ju hänvisa till boken "S/Y GLÄDJEN", som är ett avskräckande exempel på hur man inte ska göra.

Själv ligger jag just nu på Sardinien och har varit med om det mesta, inklusive mastbrott.

Allt som kan gå sönder går sönder, det som inte kan gå sönder går oxå sönder!

Men det är ett härligt liv, 70% reparera och underhålla, 30% njuta som turist med en drink i en mysig liten hamn.

Lycka till!

Anders

s/y Arctic Fox
    Callsign SLIC
    HAM: SM0WTS
    http://www.arctic-fox.nu
    mailto:kapten@arctic-fox.nu
  •  2008-09-11, 19:33 761Svara till760

Avatara är inte online. Senast aktiv: 2009-10-24, 21:56Avatara

OSK Member

Nåja

Så illa som Anders har upplevt det är ju inte vanligt.

Seglat 35 000 sjömil med Linjett 35an AVATARA. Både t o r Caribean o ner o seglat i Medelhavet i 2 år.

Under dessa seglatser har jag bara varit med om ett enda överfallsväder med över 30 m / s. Detta förutom

en förutspådd orkan norr om Bermuda. vad gäller skador har jag inte upplevt enda. Motorproblem pga

av Yanmars (erkända) felkonstruktioner räknas inte. Och jag tror att de alla flesta jordenruntseglare

upplever detsamma. Men det förståss. Nogsam kontroll (gärna daglig) av båtens alla funktioner är en absolut

nödvändighet för att undvika haverier. Detta och uppdaterade väderprognoser (gärna flera ggr/dag) ger en till

nästan 100 % ofarlig segling. SSB (amatörradio) och väderfax likväl somm RTTY från vädertjänsterna jorden

runt är bra och trygga hjälpmedel. Som sagt under alla seglingar endast ett oförutsagt oväder.

Lycka till

Sverker S/Y Avatara

•  2009-02-15, 9:00 1029Svara till759

User50 är inte online. Senast aktiv: 2009-02-15, 21:18User50

OSK Member

Läs gärna några böcker om dom som långseglat i småbåtar. En aktuell nu är "Alla sa vi skulle dö" som handlar om 3 kids i en vega runt jorden på två år.. Båten är nog inte värd mer är järnets skrotvärde efter hemkomsten... såg den i höstas på land.

EN annan är han med mOnsun31an som står på Råå museum, boken kriven av Marie Blomqvist. Innehåller en del sakfel (p g av hennes då begränsade kunskap om båtar) men det spelar ingen roll.

Varför skallkrav på långkölat? Tungt i hamn, tungt till sjöss? Men du kanske planerar att somna vid rodret och gå på land och då är de ju odiskutabelt stadigare... Finns annars ballad och liknande kring 30 fot som är vettiga. Monsun är ett bra alt. KOlla gärna Yachtin gmonthly som har en hel del om långfärd i mindre båtar. Pundet inte så dyrt nu kan medföra "klipp" där och britternas båter är ofta bättre utrustade för havet än våra som mest går i skärgård.

SKa ni gå runt eller kanalerna till medelhavet? Stickan Humla och L-A Westlin i denna förening har gjort många år i medelhhavet i små båtar (Stickan i Maxi 84? och L-A i Fortissimo) så dom har säkert en hel del att bidra med.

Micke Westin med Rabalder har med sitt projekt skapat en "never-ending studiecirkel" i hur man med oändlig noggranhet och akademiska analyser skaffar liten båt och gör sin båt i ordning för lite längre segling.

mvh / Johan

•  2009-02-15, 22:17 1033Svara till1029

vagabond är inte online. Senast aktiv: 28 jan, 2012, 19:38vagabond

Avseglare_2009 OSK Member

Leta också efter begagnade båtar i Holland. Priserna där är, trots växelkursen, betydligt lägre än i Sverige, även på svensktillverkade båtar. Transport av en 31-fotare kostade för mig (för två år sedan) 35.000 SEK från norra Holland till Stockholm.

I övrigt instämmer jag helt med ovanstående inlägg. 

Hälsningar

Bengt

Segla och hav det sjönare!
  •  2010-12-11, 14:32 2016Svara till1029

selene är inte online. Senast aktiv: 2012-01-26, 15:15selene

OSK Member

Kan hålla med Johan att långkölat är tungt och kräver sin man (kvinna) i trånga hamnar. Till sjöss så somnar jag inte vid rodret, har alltid vindrodret inkopplat. Har tagit mig runt jorden i fenkölat och är numer ägare av långkölat. Det jag uppskattar med långköl är den vilsamma gången under segel. Om jag skulle göra om min segling runt jorden så hade nuvarande båt passat bättre.

Seglarhälsning Kjell Litwin

Visa som RSS-kanal i XML-format
Körs på Community Server (Personal Edition), av Telligent Systems